Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.5.3
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Familie und ihre Funktionen/Rodzina i jej funkcje
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat życia prywatnego i rodzinnego.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie rodzina,
wyjaśnia, jaki wpływ na człowieka ma rodzina,
opisuje funkcje rodziny.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań lub części zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy film, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z doostępem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
multimedium (film);
zdjęcia rodziny, grupy przyjaciół, wolontariuszy;
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel pokazuje uczniom 3 zdjęcia (1. zdjęcie rodziny, 2. zdjęcie grupy przyjaciół, 3. zdjęcie grupy wolontariuszy pomagających ludziom) i pyta: Was verbindet diese Fotos? Was haben sie gemeinsam? Kann sich der Begriff „Familie” auf Menschen beziehen, die nicht miteinander verwandt sind? Welche Emotionen oder Beziehungen werden auf den Fotos dargestellt? Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów rodziny i wyrażenie swojej opinii, kiedy można mówić o rodzinie, byciu rodziną (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Was bedeutet Familie? Mehr als man denkt!, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich w tym zadaniu, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie uzupełniają tekst odpowiednimi fragmentami, określają na podstawie tekstu, czy dane informacje są prawdziwe czy fałszywe, wyszukują informacje zgodne z treścią tekstu.
Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat funkcji rodziny wymienionych w tekście i zadaje uczniom pytania z Übung 4 w części Przeczytaj. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Wszyscy uczniowie odpowiadają pisemnie na pytania z Übung 4 w części Przeczytaj. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przeczytanie odpowiedzi.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium Familie und ihre Funktionen (film). Najpierw nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów funkcji rodziny. Nauczyciel pyta: Welche Funktionen hat die Familie? i zapisuje propozycje uczniów na tablicy. Nauczyciel prosi uczniów, aby podczas oglądania filmu zanotowali, które z podanych przez nich funkcji rodziny zostały w nim omówione. Uczniowie oglądają film. Następnie nauczyciel pyta: Wurden eure Beispiele in diesem Film besprochen? Was war neu? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje na tablicy funkcje rodziny, które nie zostały wcześniej wskazane przez uczniów.
Następnie uczniowe analizują treść filmu i sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykonując indywidualnie Übung 1‑3 w części Film. Uczniowie zaznaczają informacje zgodne z treścią filmu, przyporządkowują opisy do głównych zagadnień filmu.
W ramach podsumowania pracy z filmem nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy – grupę widzów zadających pytania oraz grupę ekspertów. Uczniowie oglądają film ponownie. Na podstawie informacji w filmie (może to być także transkrypcja) widzowie zadają ekspertom pytania. Zadaniem ekspertów jest udzialanie odpowiedzi na pytania. Uczniowie zgłaszają się do zadania pytania oraz do udzielenia odpowiedzi.
Następnie uczniowie wykonują zestaw zadań interaktywnych (Aufgabe 1‑7 w części Sprawdź się), utrwalając poznane struktury leksykalne i gramatyczne. Uczniowe pracują ze słownictwem, uzupełniają zdania, tłumaczą wyrazy na język niemiecki, porządkują informacje.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie formułują po jednym zdaniu do haseł (funkcji rodziny) zapisanych na tablicy i prezentują je kolejno na forum klasy.
Uczniowie formułują także swoją indywidualną definicję rodziny (Übung 4 z części Film).
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest napisanie artykułu na temat funkcji rodziny. Jest to Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
https://www.youtube.com/watch?v=O9Lfb6nicdA [dostęp 12.05.2023]
Uczniowie mogą pracować także z materiałem autentycznym – reportażem filmowym pt.: Gemeinsam sind wir stark: Großfamilie oder alleinerziehend. Ten materiał filmowy może być podstawą do głębszej analizy tematu – różnych typów rodziny, więzi, ról poszczególnych członków rodziny. Uczniowie znajdują w materiale autentycznym informacje spójne z zagadnieniami poruszanymi w lekcji, a także nowe treści, które pomogą im przy formułowaniu własnej wypowiedzi na temat rodziny.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. W ramach zaciekawienia tematem uczniowie mogą obejrzeć jedynie wybrany fragment filmu lub obejrzeć go bez dźwięku, widząc jedynie poszczególne obrazy i sceny. Zadaniem uczniów może być wymyślenie komentarza lub tekstu do prezentowanego materiału wizualnego.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, jako ćwiczenie zapisywania, notowania usłyszanych informacji. Uczniowie oglądając film, mogą notować najważniejsze zwroty, dzięki którym będą mogli zrelacjonować treść filmu.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako inspirację do rozważań na temat relacji rodzinnych, wyrażania emocji.