Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prawo Ohma

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
14) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
3) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma).

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji;
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
5) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omawia zależność, jaką opisuje prawo Ohma,

  2. uzasadnia, przy jakich założeniach można je stosować,

  3. stosuje prawo Ohma do rozwiązania zadań i problemów.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna

Metody nauczania:

metoda eksperymentalna, konkurs

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

film samouczek, zestaw zadań, zastawy doświadczalne dla grup (czujniki cyfrowe Indeks górny * napięcia i natężenia prądu z oprogramowaniem, rezystor, zasilacz)
Indeks górny * użycie czujników cyfrowych znacznie skraca czas na przeprowadzenie eksperymentu i przeanalizowanie jego wyników, bez czego przeprowadzenie takiej lekcji nie byłoby możliwe ze względów czasowych

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Jaką zależność opisuje prawo Ohma?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów: (wg wstępu do materiału).
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: włączanie amperomierza i woltomierza do obwodu. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie wiedzą jak w obwodzie elektrycznym płynie prąd oraz czym różnią się od siebie woltomierz i amperomierz. Wyjaśnia, w jaki sposób podłącza się je do obwodu (woltomierz równolegle, amperomierz szeregowo) oraz z czego to wynika (z oporności wewnętrznej). 

Faza realizacyjna:

RLICUprEWA5pd

Nauczyciel zaprasza uczniów do powtórzenia eksperymentu Ohma. Zajmie im to kilka minut, w przeciwieństwie do kilkuletnich badań Ohma. 
Uczniowie budują układ eksperymentalny wg schematu obok. Polecenie brzmi: „Zbadaj, jak zależy natężenie prądu od przyłożonego napięcia dla dwóch różnych rezystorów”. Uczniowie powinni sami zbudować taki układ w programie obsługującym czujniki, by zrealizować zadanie zawarte w poleceniu.
Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, doradza i decyduje, czy układ jest gotowy do włączenia. Czuwa nad wyciąganiem prawidłowych wniosków.
Uczniowie relacjonują wyniki swoich doświadczeń, nauczyciel udziela informacji zwrotnej kształtującej. Grupa, która wykonała doświadczenie najszybciej otrzymuje nagrodę.
Nauczyciel ogłasza konkurs dla grup: która grupa rozwiąże najwięcej zadań do końca lekcji – wygrywa. Rozwiązania muszą być zapisane w zeszytach u wszystkich członków grupy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez przeczytanie w domu części „warto przeczytać oraz rozwiązanie zadań, których nie rozwiązali w klasie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może zostać wykorzystany także jako materiał do powtórzenia działu o prądzie elektrycznym lub do przygotowania się uczniów do lekcji w metodzie odwróconej klasy.