| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 14) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 3) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma). Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 5) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omawia zależność, jaką opisuje prawo Ohma,
uzasadnia, przy jakich założeniach można je stosować,
stosuje prawo Ohma do rozwiązania zadań i problemów.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
| metoda eksperymentalna, konkurs |
| |
| film samouczek, zestaw zadań, zastawy doświadczalne dla grup (czujniki cyfrowe Indeks górny ** napięcia i natężenia prądu z oprogramowaniem, rezystor, zasilacz) Indeks górny ** użycie czujników cyfrowych znacznie skraca czas na przeprowadzenie eksperymentu i przeanalizowanie jego wyników, bez czego przeprowadzenie takiej lekcji nie byłoby możliwe ze względów czasowych |
| e‑materiał: „Jaką zależność opisuje prawo Ohma?” |
|
|
Zaciekawienie uczniów: (wg wstępu do materiału). Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: włączanie amperomierza i woltomierza do obwodu. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie wiedzą jak w obwodzie elektrycznym płynie prąd oraz czym różnią się od siebie woltomierz i amperomierz. Wyjaśnia, w jaki sposób podłącza się je do obwodu (woltomierz równolegle, amperomierz szeregowo) oraz z czego to wynika (z oporności wewnętrznej). |
|
Nauczyciel zaprasza uczniów do powtórzenia eksperymentu Ohma. Zajmie im to kilka minut, w przeciwieństwie do kilkuletnich badań Ohma. Uczniowie budują układ eksperymentalny wg schematu obok. Polecenie brzmi: „Zbadaj, jak zależy natężenie prądu od przyłożonego napięcia dla dwóch różnych rezystorów”. Uczniowie powinni sami zbudować taki układ w programie obsługującym czujniki, by zrealizować zadanie zawarte w poleceniu. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, doradza i decyduje, czy układ jest gotowy do włączenia. Czuwa nad wyciąganiem prawidłowych wniosków. Uczniowie relacjonują wyniki swoich doświadczeń, nauczyciel udziela informacji zwrotnej kształtującej. Grupa, która wykonała doświadczenie najszybciej otrzymuje nagrodę. Nauczyciel ogłasza konkurs dla grup: która grupa rozwiąże najwięcej zadań do końca lekcji – wygrywa. Rozwiązania muszą być zapisane w zeszytach u wszystkich członków grupy. |
|
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez przeczytanie w domu części „warto przeczytać oraz rozwiązanie zadań, których nie rozwiązali w klasie. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może zostać wykorzystany także jako materiał do powtórzenia działu o prądzie elektrycznym lub do przygotowania się uczniów do lekcji w metodzie odwróconej klasy. |