Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak napisać recenzję teatralną?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapozna się z definicją recenzji oraz jej budową;
wskaże poszczególne elementy recenzji i zwróci uwagę na słownictwo w niej stosowane;
utrwali słownictwo wartościujące i użyje go w samodzielnie skonstruowanych przykładach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi: recenzja. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy. Mapa myśli może być uzupełniana podczas całej lekcji o kolejne istotne informacje, które uczniowie nabywają podczas zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie chętna osoba przedstawia krótkie podsumowanie zdobytych w ten sposób wiadomości.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły. Każdy z nich, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, wyszukuje recenzję wybranej sztuki teatralnej i zapoznaje się z nią. Na tej podstawie wypisuje słownictwo, które przyda się w dalszej pracy na lekcji oraz do przygotowania pracy domowej.
Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie film edukacyjny. Następnie uczniowie w parach określają, na co zwraca uwagę Dagmara Chojnacka, recenzując spektakl. Wskazują również elementy, który zostaje oceniony negatywnie przez recenzentkę i określają, w jaki sposób ta opinia zostaje wpleciona w recenzję.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Praca domowa:
Napisz recenzję teatralną dowolnego spektaklu (ok. 250 słów).
Materiały pomocnicze:
https://e-teatr.pl/towianczycy-janiczak-i-rubina-dzwoneczek-alarmowy-a176262
https://teatralny.pl/artykuly/recenzje.html
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.