Numer e‑materiału: 2.7.14.4

Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Adoptieren statt kaufen / Adoptuj zamiast kupować

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania swoich preferencji na temat posiadania zwierząt domowych i ich adopcji

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opracuje listę podstawowego wyposażenia dla psa;

  • przeanalizuje zalety i wady posiadania psa;

  • napisze e‑mail do przyjaciółki/przyjaciela z informacją, że adoptował psa.

Cele motywacyjne:

  • zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • zadawanie pytań (o akcesoria dla psa i obowiązki związane z posiadaniem psa);

  • współpraca z innymi uczniami.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;

  • aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów: Wer hat einen Hund oder ein anderes Haustier? Woher bekommt ihr die Tiere? Wart ihr schon einmal in einem Tierheim? Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz pyta, co sądzą na temat adopcji psa zamiast kupowania.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed zapoznaniem się z treścią tekstu z części Przeczytaj nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się ilustracji do tekstu. Uczniowie zapisują na kartkach pytania dotyczące sytuacji na niej przedstawionej, np.: Wo sind die Jungen? Was machen die Jungen? Warum spielen die Jungen mit einem Hund? Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem zapisane pytania i udzielają na nie odpowiedzi. Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów. W razie potrzeby pomaga i koryguje błędy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Besuch im Tierheim i wykonanie Übung 1. W celu sprawdzenia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują także Übung 2 w części Przeczytaj.

  • Nauczyciel wyjaśnia istotę tworzenia zdań z zaimkiem nieosobowym man. Prosi uczniów, aby w parach znaleźli przykłady tego typu zdań w tekście, a następnie wykonali Übung 3. Dla pewności, że uczniowie rozumieją zasadę tworzenia zdań z man, prosi, aby w parach ułożyli przykładowe zdania i zaprezentowali je na forum klasy.

  • Utworzone zdania nauczyciel zapisuje na tablicy, a uczniowie zapisują je w zeszytach.

  • Przed rozpoczęciem pracy z prezentacją multimedialną nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa tworzy asocjogram związany z zaletami posiadania psa, a druga grupa – z wadami. Uczniowie w grupach analizują slajd dotyczący zalet i wad posiadania psa w części Prezentacja multimedialna, w razie potrzeby uzupełniają własne asocjogramy o kolejne przykłady.

  • Uczniowie zapoznają się z całą prezentacją i w parach wykonują Übung 1, 2, 3, 4 w części Prezentacja multimedialna.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 3 w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa występującego w tekście oraz prezentacji multimedialnej.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie, stojąc w okręgu, przedstawiają czynności związane z opieką nad psem: wypowiadają zdanie i jednocześnie pokazują jakiś gest, który jest dla ucznia skojarzeniem z czynnością. Kolejny uczeń powtarza zdanie i gest poprzednika i dodaje swoją wypowiedź wraz z gestem.
    Uczeń A: Ich streichele den Hund.
    Uczeń B: A streichelt den Hund. Ich füttere den Hund.
    Uczeń C: A streichelt den Hund. B füttert den Hund. Ich gehe mit dem Hund aus.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie wymieniają elementy wyposażenia dla psa i czynności/obowiązki związane z posiadaniem psa.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: piszą wiadomość do przyjaciela.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: uczniowie zbierają informacje od pięciu znanych im gospodarstw domowych na temat liczby posiadanych psów, imion psów, zalet i wad posiadania psów,

  • w trakcie lekcji: uczniowie prezentują zebrane przez siebie informacje w postaci galerii informacji oraz tworzą statystykę ilości posiadanych psów w Polsce na podstawie statystyki w multimedium,

  • po lekcji: uczniowie tworzą plakat/notatkę graficzną, w której prezentują najistotniejsze informacje z prezentacji multimedialnej oraz zebranych danych dotyczących posiadania psów w Polsce.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec