Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.14.4
Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Adoptieren statt kaufen / Adoptuj zamiast kupować
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania swoich preferencji na temat posiadania zwierząt domowych i ich adopcji
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opracuje listę podstawowego wyposażenia dla psa;
przeanalizuje zalety i wady posiadania psa;
napisze e‑mail do przyjaciółki/przyjaciela z informacją, że adoptował psa.
Cele motywacyjne:
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
zadawanie pytań (o akcesoria dla psa i obowiązki związane z posiadaniem psa);
współpraca z innymi uczniami.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Wer hat einen Hund oder ein anderes Haustier? Woher bekommt ihr die Tiere? Wart ihr schon einmal in einem Tierheim? Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz pyta, co sądzą na temat adopcji psa zamiast kupowania.
b) Faza realizacyjna:
Przed zapoznaniem się z treścią tekstu z części Przeczytaj nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się ilustracji do tekstu. Uczniowie zapisują na kartkach pytania dotyczące sytuacji na niej przedstawionej, np.: Wo sind die Jungen? Was machen die Jungen? Warum spielen die Jungen mit einem Hund? Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem zapisane pytania i udzielają na nie odpowiedzi. Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów. W razie potrzeby pomaga i koryguje błędy.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Besuch im Tierheim i wykonanie Übung 1. W celu sprawdzenia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują także Übung 2 w części Przeczytaj.
Nauczyciel wyjaśnia istotę tworzenia zdań z zaimkiem nieosobowym man. Prosi uczniów, aby w parach znaleźli przykłady tego typu zdań w tekście, a następnie wykonali Übung 3. Dla pewności, że uczniowie rozumieją zasadę tworzenia zdań z man, prosi, aby w parach ułożyli przykładowe zdania i zaprezentowali je na forum klasy.
Utworzone zdania nauczyciel zapisuje na tablicy, a uczniowie zapisują je w zeszytach.
Przed rozpoczęciem pracy z prezentacją multimedialną nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa tworzy asocjogram związany z zaletami posiadania psa, a druga grupa – z wadami. Uczniowie w grupach analizują slajd dotyczący zalet i wad posiadania psa w części Prezentacja multimedialna, w razie potrzeby uzupełniają własne asocjogramy o kolejne przykłady.
Uczniowie zapoznają się z całą prezentacją i w parach wykonują Übung 1, 2, 3, 4 w części Prezentacja multimedialna.
Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 3 w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa występującego w tekście oraz prezentacji multimedialnej.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie, stojąc w okręgu, przedstawiają czynności związane z opieką nad psem: wypowiadają zdanie i jednocześnie pokazują jakiś gest, który jest dla ucznia skojarzeniem z czynnością. Kolejny uczeń powtarza zdanie i gest poprzednika i dodaje swoją wypowiedź wraz z gestem.
Uczeń A: Ich streichele den Hund.
Uczeń B: A streichelt den Hund. Ich füttere den Hund.
Uczeń C: A streichelt den Hund. B füttert den Hund. Ich gehe mit dem Hund aus.Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie wymieniają elementy wyposażenia dla psa i czynności/obowiązki związane z posiadaniem psa.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: piszą wiadomość do przyjaciela.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: uczniowie zbierają informacje od pięciu znanych im gospodarstw domowych na temat liczby posiadanych psów, imion psów, zalet i wad posiadania psów,
w trakcie lekcji: uczniowie prezentują zebrane przez siebie informacje w postaci galerii informacji oraz tworzą statystykę ilości posiadanych psów w Polsce na podstawie statystyki w multimedium,
po lekcji: uczniowie tworzą plakat/notatkę graficzną, w której prezentują najistotniejsze informacje z prezentacji multimedialnej oraz zebranych danych dotyczących posiadania psów w Polsce.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0