Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rola i zadania Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich; pisze skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (według wzoru dostępnego na stronie internetowej); wykazuje znaczenie skargi konstytucyjnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sposób powoływania Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce;
definiuje znaczenie organów kontroli prawa w państwie demokratycznym;
przedstawia zadania Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce;
ocenia skuteczność działania Rzecznika Praw Obywatelskich w świetle polskiego prawa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie przygotowują charakterystyki organów kontroli prawa w państwie demokratycznym i oceny ich znaczenia.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Z wykorzystaniem burzy mózgów uczniowie tworzą definicje: państwa prawa, zasady legitymizmu, organu kontroli prawa w Polsce.
3. Uczniowie przedstawiają swoje oceny znaczenia organów kontroli prawa w państwie demokratycznym dla ochrony praw i wolności obywateli.
Faza realizacyjna
1. Analiza materiału źródłowego w grupach. Każdy zespół analizuje na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich ustawę o RPO i przygotowuje informacje na temat sposobu powoływania rzecznika, jego kompetencji i sposobów ich realizacji.
2. Grupy przedstawiają na forum klasy zgromadzone informacje i wspólnie tworzą mapę myśli.
3. Praca z filmem nr 2. Uczniowie w trakcie emisji notują najważniejsze ich zdaniem informacje. Następnie rozwiązują ćwiczenia 1 i 2 dołączone do filmu. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
4. Praca z filmem nr 1. Po emisji uczniowie dyskutują na temat zagwarantowania RPO niezawisłości i niezależności oraz o tym, dlaczego rzecznik powinien być apolityczny.
Faza podsumowująca
1. W ramach podsumowania uczniowie oceniają znaczenie działalności ombudsmana w państwie demokratycznym oraz kompetencje RPO w Polsce.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali w trakcie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Izabela Malinowska, Rzecznik Praw Obywatelskich w systemie ochrony praw i wolności w Polsce, Kielce 2007.
Leszek Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2012.
Ustawa z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą być wykorzystane przez uczniów jako inspiracja do przygotowania własnych prezentacji multimedialnych.