Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: John Locke „Dwa traktaty o rządzie” – analiza tekstu filozoficznego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
3) przedstawia najważniejsze teorie genezy państwa (Arystotelesa, teistyczna, umowy społecznej, podboju, marksistowska).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst filozoficzny Johna Locke'a;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda sytuacyjna;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „John Locke i jego poglądy”. Powinny w niej znaleźć się przede wszystkim materiały audiowizualne. Czas prezentacji 5 min.
2. Dodatkowo klasa zostaje podzielona na 2 grupy. Zadaniem grupy I jest przygotowanie analizy formalnej tekstu J. Locke'a, a grupy II - analizy warstwy znaczeniowej.
Faza wstępna:
1. Przedstawienie tematu „John Locke „Dwa traktaty o rządzie” – analiza tekstu filozoficznego” i celów zajęć.
2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie próbują intuicyjnie odpowiedzieć na pytania zawarte w Poleceniu 1 w sekcji „Przeczytaj”.
3. Wspólne wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć w tekście.
Faza realizacyjna:
1. Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
2. Uczniowie z grup I i II łączą się w pary i przekazują sobie informacje na temat analizy formalnej i znaczeniowej tekstu J. Locke'a. Mogą się posiłkować materiałami zawartymi w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
3. Po upływie wyznaczonego czasu tworzone są nowe pary i uczniowie weryfikują nabytą wiedzę, uzupełniają ją i porządkują.
4. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły (po 2 osoby z gr. I i II) i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Zespół, który poprawnie rozwiąże zadania jako pierwszy, wygrywa i może zostać nagrodzony ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
1. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Przygotuj kilka argumentów, których użyjesz w dyskusji na temat: „John Locke czy Thomas Hobbes – których z nich bardziej wierzył w ludzi?”.
Materiały pomocnicze:
John Locke, Dwa traktaty o rządzie, PWN, Warszawa 1992 (Traktat drugi, księga druga).
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.