Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: John Locke „Dwa traktaty o rządzie” – analiza tekstu filozoficznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

3) przedstawia najważniejsze teorie genezy państwa (Arystotelesa, teistyczna, umowy społecznej, podboju, marksistowska).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje tekst filozoficzny Johna Locke'a;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda sytuacyjna;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „John Locke i jego poglądy”. Powinny w niej znaleźć się przede wszystkim materiały audiowizualne. Czas prezentacji 5 min.

2. Dodatkowo klasa zostaje podzielona na 2 grupy. Zadaniem grupy I jest przygotowanie analizy formalnej tekstu J. Locke'a, a grupy II - analizy warstwy znaczeniowej.

Faza wstępna:

1. Przedstawienie tematu „John LockeDwa traktaty o rządzie” – analiza tekstu filozoficznego” i celów zajęć.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie próbują intuicyjnie odpowiedzieć na pytania zawarte w Poleceniu 1 w sekcji „Przeczytaj”.

3. Wspólne wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć w tekście.

Faza realizacyjna:

1. Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

2. Uczniowie z grup I i II łączą się w pary i przekazują sobie informacje na temat analizy formalnej i znaczeniowej tekstu J. Locke'a. Mogą się posiłkować materiałami zawartymi w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

3. Po upływie wyznaczonego czasu tworzone są nowe pary i uczniowie weryfikują nabytą wiedzę, uzupełniają ją i porządkują.

4. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły (po 2 osoby z gr. I i II) i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Zespół, który poprawnie rozwiąże zadania jako pierwszy, wygrywa i może zostać nagrodzony ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca:

1. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Przygotuj kilka argumentów, których użyjesz w dyskusji na temat: „John Locke czy Thomas Hobbes – których z nich bardziej wierzył w ludzi?”.

Materiały pomocnicze:

John Locke, Dwa traktaty o rządzie, PWN, Warszawa 1992 (Traktat drugi, księga druga).

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.