Numer e‑materiału: 1.3.9.5
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Ich bemale Ostereier / Maluję pisanki
Poziom edukacyjny, klasa: I poziom edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność proszenia o pomoc oraz informowania o przygotowaniach do Wielkanocy

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia wybrane czynności wykonywane przed Wielkanocą;

  • stosuje pytanie o pomoc.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera.

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra dydaktyczna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • puzzle;

  • karty obrazkowe;

  • wcześniej przygotowane pisanki;

  • naklejki na pisanki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Gra może posłużyć jako rozgrzewka językowa na kolejnych zajęciach lub powtórka przed sprawdzianem.
Jeżeli szkoła nie dysponuje dostateczną liczbą laptopów lub tabletów, część realizacyjną można przeprowadzić jako wspólną zabawę całej klasy.

1

Przebieg lekcji

Zaleca się przeprowadzenie tej lekcji wtedy, gdy sala lekcyjna będzie przyozdobiona na czas wielkanocny.

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie otrzymują od nauczyciela wydmuszki podpisane ich imionami. Nauczyciel prosi o odłożenie wydmuszek do koszy rozmieszczonych w sali.

praca indywidualna

15 min

Nauczyciel pyta uczniów o ich przypuszczenia dotyczące tematu lekcji. Następnie prosi o podanie znanych wyrazów związanych z Wielkanocą. Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów.

plenum

Uczniowie podają te słowa w języku niemieckim lub języku angielskim.

Nauczyciel pokazuje ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Uczniowie formułują przypuszczenia, co mówią mama i Lina.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu.

Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły dwuosobowe. Rozdaje każdej parze rozsypankę literową wyrazu Ostern oraz ilustrację wielkanocną. Uczniowie odszukują w dialogu niemiecki odpowiednik wyrazu Wielkanoc, układają ten wyraz z otrzymanych liter, na końcu podpisują otrzymane zdjęcie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Dialog wyświetlany jest na tablicy multimedialnej.

W rozmowie Liny z mamą pojawiają się symbole Wielkanocy. Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). 

ilustracje i wyrazy w formie papierowej

Uczniowie powtarzają za lektorem zdania, w których jest mowa o zadaniach przed Wielkanocą (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Uczniowie przechodzą na koniec sali. Nauczyciel odtwarza kilka razy i w różnej kolejności poznane zdania. Uczniowie słuchają zdań i jednocześnie pokazują gestami ich znaczenie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). 

Zabawa trwa maksymalnie trzy minuty.

Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel daje każdej parze tekst dialogu. Uczniowie zaznaczają na zielono pytanie z prośbą o pomoc (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

Uczniowie słuchają i chórem powtarzają za lektorem zdanie: Hilfst du mir? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

plenum, chór

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w berka wyrazowego. Powtarzają wyrażenia i zdobywają punkty (e‑materiał: Multimedium).

praca w grupach

18 min

jeden tablet lub laptop na grupę

Nauczyciel rozdaje każdej grupie dwie kartki ze zdaniami: Ich bemale Ostereier. Ich backe einen Osterkuchen. Uczniowie słuchają odgłosów i wybierają właściwe zdanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie podnoszą do góry wybraną kartkę.

Uczniowie idą do koszy po swoje wydmuszki. Przy malowaniu pisanek powtarzają za lektorem, co robią (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Dodatkowo każda grupa może otrzymać od nauczyciela po kilka naklejek do ozdoby pisanek.

Każda grupa otrzymuje po trzy ilustracje. Uczniowie słuchają dialogu, a następnie wybierają właściwe zdjęcie i podnoszą je do góry (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

ilustracje w formie papierowej

Uczniowie otrzymują ilustrację z minidialogiem, w którym brakuje kwestii jednej osoby. Poza tym otrzymują rozsypankę wyrazową. Uczniowie układają zdanie z rozsypanki wyrazowej. Na końcu czytają dialog z podziałem na role (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Dialog z poprzedniego polecenia zawiera ćwiczone zdania. Nauczyciel może odtworzyć nagranie jeszcze raz.

Faza podsumowująca

Uczniowie układają puzzle oraz podają niemiecką nazwę Wielkanocy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

12 min

praca na tabletach

Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy pasują do siebie, i zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel pokazuje ilustracje. Ochotnicy zgłaszają się i mówią, co robią przed Wielkanocą. Ćwiczenie powinno trwać tak długo, aż każde chętne dziecko się wypowie. Na końcu klasa powtarza chórem poznane zdania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

Uczniowie wyobrażają sobie, że robią kartki na szkolny kiermasz wielkanocny, i proszą kolegę lub koleżankę o pomoc (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca indywidualna

Na końcu lekcji uczniowie stroją klasę swoimi pisankami (wieszają na gałązkach albo układają na misie). Nauczyciel, żegnając się, życzy uczniom: Frohe Ostern.

plenum

Faza wprowadzająca

Uczniowie otrzymują od nauczyciela wydmuszki podpisane ich imionami. Nauczyciel prosi o odłożenie wydmuszek do koszy rozmieszczonych w sali.

praca indywidualna

15 min

Nauczyciel pyta uczniów o ich przypuszczenia dotyczące tematu lekcji. Następnie prosi o podanie znanych wyrazów związanych z Wielkanocą. Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów.

plenum

Uczniowie podają te słowa w języku niemieckim lub języku angielskim.

Nauczyciel pokazuje ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Uczniowie formułują przypuszczenia, co mówią mama i Lina.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu.

Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły dwuosobowe. Rozdaje każdej parze rozsypankę literową wyrazu Ostern oraz ilustrację wielkanocną. Uczniowie odszukują w dialogu niemiecki odpowiednik wyrazu Wielkanoc, układają ten wyraz z otrzymanych liter, na końcu podpisują otrzymane zdjęcie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Dialog wyświetlany jest na tablicy multimedialnej.

W rozmowie Liny z mamą pojawiają się symbole Wielkanocy. Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). 

ilustracje i wyrazy w formie papierowej

Uczniowie powtarzają za lektorem zdania, w których jest mowa o zadaniach przed Wielkanocą (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Uczniowie przechodzą na koniec sali. Nauczyciel odtwarza kilka razy i w różnej kolejności poznane zdania. Uczniowie słuchają zdań i jednocześnie pokazują gestami ich znaczenie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). 

Zabawa trwa maksymalnie trzy minuty.

Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel daje każdej parze tekst dialogu. Uczniowie zaznaczają na zielono pytanie z prośbą o pomoc (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

Uczniowie słuchają i chórem powtarzają za lektorem zdanie: Hilfst du mir? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

plenum, chór

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w berka wyrazowego. Powtarzają wyrażenia i zdobywają punkty (e‑materiał: Multimedium).

praca w grupach

18 min

jeden tablet lub laptop na grupę

Nauczyciel rozdaje każdej grupie dwie kartki ze zdaniami: Ich bemale Ostereier. Ich backe einen Osterkuchen. Uczniowie słuchają odgłosów i wybierają właściwe zdanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie podnoszą do góry wybraną kartkę.

Uczniowie idą do koszy po swoje wydmuszki. Przy malowaniu pisanek powtarzają za lektorem, co robią (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Dodatkowo każda grupa może otrzymać od nauczyciela po kilka naklejek do ozdoby pisanek.

Każda grupa otrzymuje po trzy ilustracje. Uczniowie słuchają dialogu, a następnie wybierają właściwe zdjęcie i podnoszą je do góry (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

ilustracje w formie papierowej

Uczniowie otrzymują ilustrację z minidialogiem, w którym brakuje kwestii jednej osoby. Poza tym otrzymują rozsypankę wyrazową. Uczniowie układają zdanie z rozsypanki wyrazowej. Na końcu czytają dialog z podziałem na role (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Dialog z poprzedniego polecenia zawiera ćwiczone zdania. Nauczyciel może odtworzyć nagranie jeszcze raz.

Faza podsumowująca

Uczniowie układają puzzle oraz podają niemiecką nazwę Wielkanocy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

12 min

praca na tabletach

Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy pasują do siebie, i zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel pokazuje ilustracje. Ochotnicy zgłaszają się i mówią, co robią przed Wielkanocą. Ćwiczenie powinno trwać tak długo, aż każde chętne dziecko się wypowie. Na końcu klasa powtarza chórem poznane zdania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

Uczniowie wyobrażają sobie, że robią kartki na szkolny kiermasz wielkanocny, i proszą kolegę lub koleżankę o pomoc (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca indywidualna

Na końcu lekcji uczniowie stroją klasę swoimi pisankami (wieszają na gałązkach albo układają na misie). Nauczyciel, żegnając się, życzy uczniom: Frohe Ostern.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec