Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.9.5
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Ich bemale Ostereier / Maluję pisanki
Poziom edukacyjny, klasa: I poziom edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność proszenia o pomoc oraz informowania o przygotowaniach do Wielkanocy
Przebieg lekcji
Zaleca się przeprowadzenie tej lekcji wtedy, gdy sala lekcyjna będzie przyozdobiona na czas wielkanocny.
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie otrzymują od nauczyciela wydmuszki podpisane ich imionami. Nauczyciel prosi o odłożenie wydmuszek do koszy rozmieszczonych w sali. | praca indywidualna | 15 min | |
Nauczyciel pyta uczniów o ich przypuszczenia dotyczące tematu lekcji. Następnie prosi o podanie znanych wyrazów związanych z Wielkanocą. Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów. | plenum | Uczniowie podają te słowa w języku niemieckim lub języku angielskim. | |
Nauczyciel pokazuje ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Uczniowie formułują przypuszczenia, co mówią mama i Lina. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. | |||
Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły dwuosobowe. Rozdaje każdej parze rozsypankę literową wyrazu Ostern oraz ilustrację wielkanocną. Uczniowie odszukują w dialogu niemiecki odpowiednik wyrazu Wielkanoc, układają ten wyraz z otrzymanych liter, na końcu podpisują otrzymane zdjęcie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca w parach | Dialog wyświetlany jest na tablicy multimedialnej. | |
W rozmowie Liny z mamą pojawiają się symbole Wielkanocy. Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | ilustracje i wyrazy w formie papierowej | ||
Uczniowie powtarzają za lektorem zdania, w których jest mowa o zadaniach przed Wielkanocą (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ||
Uczniowie przechodzą na koniec sali. Nauczyciel odtwarza kilka razy i w różnej kolejności poznane zdania. Uczniowie słuchają zdań i jednocześnie pokazują gestami ich znaczenie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | Zabawa trwa maksymalnie trzy minuty. | ||
Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel daje każdej parze tekst dialogu. Uczniowie zaznaczają na zielono pytanie z prośbą o pomoc (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca w parach | ||
Uczniowie słuchają i chórem powtarzają za lektorem zdanie: Hilfst du mir? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | plenum, chór | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w berka wyrazowego. Powtarzają wyrażenia i zdobywają punkty (e‑materiał: Multimedium). | praca w grupach | 18 min | jeden tablet lub laptop na grupę |
Nauczyciel rozdaje każdej grupie dwie kartki ze zdaniami: Ich bemale Ostereier. Ich backe einen Osterkuchen. Uczniowie słuchają odgłosów i wybierają właściwe zdanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie podnoszą do góry wybraną kartkę. | |||
Uczniowie idą do koszy po swoje wydmuszki. Przy malowaniu pisanek powtarzają za lektorem, co robią (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | Dodatkowo każda grupa może otrzymać od nauczyciela po kilka naklejek do ozdoby pisanek. | ||
Każda grupa otrzymuje po trzy ilustracje. Uczniowie słuchają dialogu, a następnie wybierają właściwe zdjęcie i podnoszą je do góry (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | ilustracje w formie papierowej | ||
Uczniowie otrzymują ilustrację z minidialogiem, w którym brakuje kwestii jednej osoby. Poza tym otrzymują rozsypankę wyrazową. Uczniowie układają zdanie z rozsypanki wyrazowej. Na końcu czytają dialog z podziałem na role (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | Dialog z poprzedniego polecenia zawiera ćwiczone zdania. Nauczyciel może odtworzyć nagranie jeszcze raz. | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie układają puzzle oraz podają niemiecką nazwę Wielkanocy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w grupach | 12 min | praca na tabletach |
Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy pasują do siebie, i zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Nauczyciel pokazuje ilustracje. Ochotnicy zgłaszają się i mówią, co robią przed Wielkanocą. Ćwiczenie powinno trwać tak długo, aż każde chętne dziecko się wypowie. Na końcu klasa powtarza chórem poznane zdania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | ||
Uczniowie wyobrażają sobie, że robią kartki na szkolny kiermasz wielkanocny, i proszą kolegę lub koleżankę o pomoc (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca indywidualna | ||
Na końcu lekcji uczniowie stroją klasę swoimi pisankami (wieszają na gałązkach albo układają na misie). Nauczyciel, żegnając się, życzy uczniom: Frohe Ostern. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Uczniowie otrzymują od nauczyciela wydmuszki podpisane ich imionami. Nauczyciel prosi o odłożenie wydmuszek do koszy rozmieszczonych w sali.
praca indywidualna
15 min
Nauczyciel pyta uczniów o ich przypuszczenia dotyczące tematu lekcji. Następnie prosi o podanie znanych wyrazów związanych z Wielkanocą. Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów.
plenum
Uczniowie podają te słowa w języku niemieckim lub języku angielskim.
Nauczyciel pokazuje ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Uczniowie formułują przypuszczenia, co mówią mama i Lina.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu.
Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły dwuosobowe. Rozdaje każdej parze rozsypankę literową wyrazu Ostern oraz ilustrację wielkanocną. Uczniowie odszukują w dialogu niemiecki odpowiednik wyrazu Wielkanoc, układają ten wyraz z otrzymanych liter, na końcu podpisują otrzymane zdjęcie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca w parach
Dialog wyświetlany jest na tablicy multimedialnej.
W rozmowie Liny z mamą pojawiają się symbole Wielkanocy. Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
ilustracje i wyrazy w formie papierowej
Uczniowie powtarzają za lektorem zdania, w których jest mowa o zadaniach przed Wielkanocą (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
Uczniowie przechodzą na koniec sali. Nauczyciel odtwarza kilka razy i w różnej kolejności poznane zdania. Uczniowie słuchają zdań i jednocześnie pokazują gestami ich znaczenie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Zabawa trwa maksymalnie trzy minuty.
Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel daje każdej parze tekst dialogu. Uczniowie zaznaczają na zielono pytanie z prośbą o pomoc (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca w parach
Uczniowie słuchają i chórem powtarzają za lektorem zdanie: Hilfst du mir? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
plenum, chór
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w berka wyrazowego. Powtarzają wyrażenia i zdobywają punkty (e‑materiał: Multimedium).
praca w grupach
18 min
jeden tablet lub laptop na grupę
Nauczyciel rozdaje każdej grupie dwie kartki ze zdaniami: Ich bemale Ostereier. Ich backe einen Osterkuchen. Uczniowie słuchają odgłosów i wybierają właściwe zdanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie podnoszą do góry wybraną kartkę.
Uczniowie idą do koszy po swoje wydmuszki. Przy malowaniu pisanek powtarzają za lektorem, co robią (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Dodatkowo każda grupa może otrzymać od nauczyciela po kilka naklejek do ozdoby pisanek.
Każda grupa otrzymuje po trzy ilustracje. Uczniowie słuchają dialogu, a następnie wybierają właściwe zdjęcie i podnoszą je do góry (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
ilustracje w formie papierowej
Uczniowie otrzymują ilustrację z minidialogiem, w którym brakuje kwestii jednej osoby. Poza tym otrzymują rozsypankę wyrazową. Uczniowie układają zdanie z rozsypanki wyrazowej. Na końcu czytają dialog z podziałem na role (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Dialog z poprzedniego polecenia zawiera ćwiczone zdania. Nauczyciel może odtworzyć nagranie jeszcze raz.
Faza podsumowująca
Uczniowie układają puzzle oraz podają niemiecką nazwę Wielkanocy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w grupach
12 min
praca na tabletach
Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy pasują do siebie, i zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Nauczyciel pokazuje ilustracje. Ochotnicy zgłaszają się i mówią, co robią przed Wielkanocą. Ćwiczenie powinno trwać tak długo, aż każde chętne dziecko się wypowie. Na końcu klasa powtarza chórem poznane zdania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
Uczniowie wyobrażają sobie, że robią kartki na szkolny kiermasz wielkanocny, i proszą kolegę lub koleżankę o pomoc (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca indywidualna
Na końcu lekcji uczniowie stroją klasę swoimi pisankami (wieszają na gałązkach albo układają na misie). Nauczyciel, żegnając się, życzy uczniom: Frohe Ostern.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0