Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Wojna ze Szwecją w Inflantach i Prusach
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przyczyny wojny i przebieg walk prowadzonych przez Rzeczypospolitą ze Szwecją w Inflantach i na Pomorzu Gdańskim;
opisuje przebieg i znaczenie bitwy pod Kircholmem;
charakteryzuje reformy wojskowe Gustawa Adolfa oraz Władysława IV i ich znaczenie dla siły militarnej państw;
wyjaśnia znaczenie konfliktów wewnętrznych dla sytuacji militarnej i politycznej Rzeczpospolitej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć oraz omówienie planowanego przebiegu lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Wojna ze Szwecją o Inflanty oraz Rokosz Zebrzydowskiego;
Grupa 2 i 5 – Reformy wojskowe Gustawa Adolfa oraz Warto wiedzieć – Reformy wojskowe Władysława IV;
Grupa 3 i 6 – Utrata Inflant i wojna o ujście Wisły.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranej osobie, aby przeczytała polecenie nr 2: „Opisz położenie wojsk polskich i znaczenie wyboru terenu dla przebiegu bitwy”, a następnie prosi uczniów, aby wykonali je w parach na podstawie e‑materiału. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W ten sposób uczniowie wykonują również polecenie nr 3, wskazując na mapie manewr kawalerii, który zdecydował o losach bitwy.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim z filmów. Klasa dzieli się na grupy (uczniowie mogą wrócić do grup utworzonych na początku zajęć). Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do polecenia nr 5: „Przedstaw postanowienia rozejmu w Sztumskiej Wsi”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie lider wybranej grupy (lub zgłaszającej się na ochotnika) odczytuje swoją propozycję. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Zapoznaj się z pierwszym z filmów w sekcji „Film +Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.
Wykonaj ćwiczenia nr 3, 4 i 5 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, Warszawa 1986.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Kraków 2011.
S. Ochmann‑Staniszewska, Dynastia Wazów w Polsce, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę. Mapa może zostać również wykorzystana w lekcjach omawiających konflikty Rzeczypospolitej w XVII wieku.