Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Wojna ze Szwecją w Inflantach i Prusach

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
1) omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów;
4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;
5) zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i świata w XVII w.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII wieku. Uczeń:
1) omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XX. Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) charakteryzuje sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej na początku panowania Zygmunta III Wazy.
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) wyjaśnia wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania XVII‑wiecznych konfliktów Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
2) przedstawia przebieg wojen toczonych przez Rzeczpospolitą Obojga Narodów w XVII w., z uwzględnieniem roli wybitnych dowódców i polityków, w tym: Stanisława Żółkiewskiego, Jana Karola Chodkiewicza, Stefana Czarnieckiego, Jana III Sobieskiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia przyczyny wojny i przebieg walk prowadzonych przez Rzeczypospolitą ze Szwecją w Inflantach i na Pomorzu Gdańskim;

  • opisuje przebieg i znaczenie bitwy pod Kircholmem;

  • charakteryzuje reformy wojskowe Gustawa Adolfa oraz Władysława IV i ich znaczenie dla siły militarnej państw;

  • wyjaśnia znaczenie konfliktów wewnętrznych dla sytuacji militarnej i politycznej Rzeczpospolitej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • metoda jigsaw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć oraz omówienie planowanego przebiegu lekcji.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 i 4 – Wojna ze Szwecją o Inflanty oraz Rokosz Zebrzydowskiego;

  • Grupa 2 i 5 – Reformy wojskowe Gustawa Adolfa oraz Warto wiedzieć – Reformy wojskowe Władysława IV;

  • Grupa 3 i 6 – Utrata Inflant i wojna o ujście Wisły.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranej osobie, aby przeczytała polecenie nr 2: „Opisz położenie wojsk polskich i znaczenie wyboru terenu dla przebiegu bitwy”, a następnie prosi uczniów, aby wykonali je w parach na podstawie e‑materiału. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W ten sposób uczniowie wykonują również polecenie nr 3, wskazując na mapie manewr kawalerii, który zdecydował o losach bitwy.

  2. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim z filmów. Klasa dzieli się na grupy (uczniowie mogą wrócić do grup utworzonych na początku zajęć). Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do polecenia nr 5: „Przedstaw postanowienia rozejmu w Sztumskiej Wsi”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie lider wybranej grupy (lub zgłaszającej się na ochotnika) odczytuje swoją propozycję. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z pierwszym z filmów w sekcji „Film +Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

  2. Wykonaj ćwiczenia nr 3, 4 i 5 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, Warszawa 1986.

M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Kraków 2011.

S. Ochmann‑Staniszewska, Dynastia Wazów w Polsce, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę. Mapa może zostać również wykorzystana w lekcjach omawiających konflikty Rzeczypospolitej w XVII wieku.