Autorki e‑materiału: Marta Mrozik, Katarzyna Król

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: School Things / Przybory szkolne

Grupa docelowa: klasa 1 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.3, 2.1, 2.2, 3.1, 6.1, 7, 8.1, 11.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa różne przybory szkolne.

  2. Uczeń określa kolory wybranych przedmiotów.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija umiejętność opisywania cech przedmiotów.

  2. Uczeń kształci umiejętność pracy zespołowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Kolejni uczniowie podchodzą do tablicy i układają po jednym elemencie puzzli. Gdy układanka jest gotowa, nauczyciel prosi, żeby uczniowie wybrali spośród swoich kredek takie, które mają kolor plam w układance. Następnie wskazuje kolejne plamy kolorów, odtwarza ich nazwy, a zadaniem uczniów jest powtórzyć daną nazwę i podnieść do góry kredkę w odpowiednim kolorze.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych. 

  2. Nauczyciel prosi, żeby dzieci wyjęły zawartość piórników i rozłożyły swoje przybory na ławce. Ponownie odtwarza nagranie, tym razem zatrzymując je, gdy padnie nazwa jednego z przyborów szkolnych. Prosi uczniów, żeby podnieśli do góry taki sam przedmiot ze swojego piórnika, jak ten wymieniony w historyjce.

  3. Nauczyciel odtwarza nagranie z Exercise 2 (Przeczytaj). Prosi uczniów, żeby pomogli mu ułożyć obrazki z ćwiczenia we właściwej kolejności. Wskazuje wszystkie rysunki i pyta: What is first/second? itd. i przesuwa obrazki według poleceń uczniów.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj) i prosi uczniów, żeby wysłuchali pierwszego nagrania i zaznaczyli prawidłowy obrazek na urządzeniach mobilnych. Ochotnik zaznacza ją na tablicy. Analogicznie wykonywane są kolejne przykłady.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy memo z Exercise 1 (Plik audio). Ochotnicy podchodzą do tablicy i odkrywają kolejne pary. Jeśli uda się im połączyć wyrażenie z obrazkiem, wskazują kolejną osobę, która ma podejść do tablicy.

  6. Uczniowie słuchają piosenki. Po czym nauczyciel ponownie odtwarza nagranie i prosi uczniów, żeby klasnęli, kiedy usłyszą nazwę jakiegoś przyboru szkolnego. Wtedy zatrzymuje nagranie, a klasa chórem podaje jeszcze raz nazwę danego przedmiotu. Następnie słuchają piosenki jeszcze raz i śpiewają razem z nagraniem, klaszcząc nad głową za każdym razem gdy wyśpiewują nazwę jakiegoś przedmiotu.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Plik audio). Wskazuje kolejne obrazki przyborów i pyta: What is it?, a uczniowie chórem odpowiadają, np. glue. Następnie mówi: In our song, what is the colour of glue? – dzieci podają właściwą nazwę koloru, a nauczyciel łączy go z odpowiednim przedmiotem.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację z Exercise 3 (Plik audio). Odtwarza pierwsze zdanie i pyta uczniów: Is it true or false? Jeśli uczniowie uważają, że zdanie jest prawdziwe, klaszczą, jeśli sądzą, że jest nieprawdziwe, nie reagują. Nauczyciel zaznacza odpowiedzi na tablicy.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

1. Na koniec zajęć nauczyciel proponuje uczniom zabawę. Dzieli klasę na pięć grup. Rozkłada na podłodze różne przybory szkolne. Wypowiada ich nazwy, poruszając tylko ustami, a przedstawiciel drużyny wskazuje właściwy przedmiot. Drużyna z największą liczbą odgadniętych wyrazów wygrywa.

2. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z e‑materiału i wyjaśnia zasady gry w statki. Następnie uczniowie grają w statki w parach. Nauczyciel zachęca dzieci, by poprosiły domowników o wydrukowanie gry w domu i wspólną zabawę.

3. Uczniowie jeszcze raz śpiewają piosenkę o przyborach szkolnych.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze:

Przybory szkolne potrzebne do gry z podsumowania lekcji: plecak, piórnik, gumka, klej, zeszyt, linijka, ołówek, kredka, wydrukowane karty pracy z e‑materiału, wydrukowany tekst piosenki z e‑materiału na podstawie transkryptu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Po odtworzeniu piosenki nauczyciel dobiera dzieci w pary. Każda para otrzymuje kartkę z tekstem piosenki, wydrukowanym przez nauczyciela na podstawie transkryptu (Plik audio) ale z 3–5 lukami. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza nagranie, a pary mają za zadanie uzupełnić luki właściwymi wyrazami.