Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wymiana ciepła w atmosferze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest ciepło,
rozpoznaje procesy mające wpływ na wymianę ciepła w atmosferze,
charakteryzuje procesy wymiany ciepła zachodzące w atmosferze.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, ewentualnie flipped classroom (odwrócona klasa)
Formy zajęć: praca w parach/grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie omówienie (przypomnienie) podstawowych pojęć (ciepło, pojemność cieplna różnych ośrodków, przewodzenie ciepła, nasłonecznienie, promieniowanie krótko i długofalowe, rodzaje chmur, pogoda i in.) – rozmowa, pytania, odpowiedzi.
Prośba nauczyciela o zgłoszenie niezrozumiałych (nieznanych) terminów użytych w tekście e‑materiału przeczytanego w domu przed zajęciami – ewentualne wyjaśnienie z udziałem wszystkich uczniów (nauczyciel uzupełnia treści).
Faza realizacyjna
Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest interpretacja grafiki interaktywnej z e‑materiału.
Wyświetlenie na ekranie grafiki, głośne odczytanie tekstów do punktów 1–6 celem upewnienia się, czy wszystkie treści są zrozumiałe.
Kilkuminutowa dyskusja w grupach/parach, dotycząca wpływu wymiany ciepła w atmosferze na kształtowanie pogody.
Prezentacja przy tablicy spostrzeżeń kilku wybranych grup/par uczniów, dotyczących wpływu procesów wymiany ciepła w atmosferze na występowanie określonych stanów pogodowych – po prezentacji dyskusja z udziałem wszystkich uczniów.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu wskazanie ogólnych prawidłowości i relacji między procesami wymiany ciepła a stanem pogody, wykorzystujące grafikę interaktywną z e‑materiału.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji grafiki interaktywnej, z wypunktowanymi najważniejszymi związkami przyczynowo‑skutkowymi.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” i zapoznanie się z pozostałymi informacjami w domu.
Wykonanie notatki w zeszycie na temat wpływu konwekcji i adwekcji na chwilowy stan atmosfery na Ziemi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji – uczeń samodzielnie rozpoznaje poszczególne, zaznaczone na ilustracji procesy i określa ich możliwy wpływ na stan pogody. Podczas lekcji, w fazie realizacyjnej, uczniowie prezentują wyniki swojej analizy i nad nimi dyskutują.
Grafikę interaktywną i pozostałe grafiki zamieszczone w e‑materiale wraz z warstwą tekstową i ćwiczeniami można wykorzystać podczas lekcji poświęconych zagadnieniom zmian klimatu i efektu cieplarnianego (zakres rozszerzony: XVIII. 1) oraz zajęć mających na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego klimatu Ziemi, w szczególności dynamiki procesów atmosferycznych (zakres rozszerzony: III).