Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Szanse i zagrożenia związane z rozwojem informatyki i technologii – dostępność usług
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zrozumiesz, w jaki sposób rozwój informatyki oraz internetu wpłynął na dostępność usług, kultury oraz edukacji.
Poznasz platformy oraz aplikacje, które zostały spopularyzowane dzięki rozwojowi internetu.
Dowiesz się, w jaki sposób można uzyskać profil zaufany.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Szanse i zagrożenia związane z rozwojem informatyki i technologii – dostępność usług”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie za pomocą telefonów komórkowych głosują w sondzie zamieszczonej w sekcji „Wprowadzenie”. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Infografika”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią zawartego w niej multimedium. Następnie, wykorzystując swoje doświadczenia oraz dostępne źródłach, odpowiadają na pytania: „Co twoim zdaniem wpływa na błyskawiczny wzrost nowych użytkowników usług sieciowych? Jaka jest ich przyszłość? Czy klasyczne media/usługi mają szansę konkurować z ich sieciowymi odpowiednikami?”
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑4, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
jak rozwój internetu wpłynął na dostępność usług?
skąd możemy czerpać wiedzę w sieci?
jak bezpiecznie korzystać z zasobów internetu?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.