Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polityczne organizacje konspiracyjne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzujesz ugrupowania, które działały w ramach Polskiego Państwa Podziemnego;
wyjaśnia, czym była tzw. „gruba czwórka” i jaki cel łączył jej przedstawicieli;
wymienia przywódców Polskiego Państwa Podziemnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Polityczne organizacje konspiracyjne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć. Omawia krótko planowany przebieg lekcji.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem politycznych organizacji konspiracyjnych w czasie okupacji. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Praca z pierwszym multimedium („Film”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie nr 2: „Wyjaśnij określenie „gruba czwórka”. Jaki cel łączył jej przedstawicieli?”. Poleca uczniom, aby podzielili się na mniejsze grupy (do pięciu osób) i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Następnie uczniowie wykonują polecenie nr 3, dopasowując określenia do konkretnych ugrupowań.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim z filmów. Nauczyciel, nawiązując do polecenia nr 2, zadaje uczniom pytanie: Czy zgadzasz się z tezą wysuniętą przez eksperta, iż w przypadku Polski nie powinno się mówić o istnieniu ruchu oporu? Uczniowie przedstawiająswoje opinie, argumentując odpowiedź.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Polityczne organizacje konspiracyjne” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, oceniając ją.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 2, 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
S. Korboński, Polskie Państwo Podziemne, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2008.
A. Szumański, Polskie Państwo Podziemne, Wydawnictwo Penelopa, 2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z materiałami filmowymi, aby przygotować się do późniejszej pracy.