Numer e‑materiału: 1.1.6.4
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: In der Schulmensa / W stołówce szkolnej
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność udzielania informacji na temat ulubionych posiłków i pytania o to, co jedzą chętnie inne osoby

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
6) jedzenie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, co chętnie je;

  • formułuje pytanie, co zjadłaby druga osoba.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • kierunkowanie uwagi na zapamiętywanie, odtwarzanie zapamiętanych słów;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch).

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

    • zabawa w głuchy telefon,

    • spacer po klasie,

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • praca w parach,

    • praca w grupach,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe, zdjęcia produktów spożywczych i potraw,

  • kartki z bloku technicznego A4, kredki,

  • karta pracy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu, innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto, gdzie, kiedy, co robi). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnych dialogów lub odegrania przez uczniów ról i odtworzenia nagranych dialogów.
Ponadto z plikiem audio można zainicjować zabawę w echo (powtarzanie na różne sposoby) albo w głuchy telefon (z wykorzystaniem wybranej frazy z nagrania).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla wraz z towarzyszącą jej ilustracją. Następnie pyta, kto z uczniów korzysta ze stołówki szkolnej, czy uczniowie mają jakieś ulubione dania, co lubią jeść na obiad (e‑materiał: Wprowadzenie).

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, o czym mogą rozmawiać.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Tłumaczy nieznane wyrazy, uczniowie je powtarzają. Następnie nauczyciel opowiada o Buchstabensuppe, pyta, czy uczniowie spotkali się z tego typu zupą. Nauczyciel może przynieść na zajęcia makaron w kształcie literek i zaprezentować uczniom, jak on wygląda.

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest menu. Informuje uczniów, że dzisiaj na lekcji stworzą menu stołówki szkolnej. Rozdaje uczniom kartki z bloku technicznego A4. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej dwa rodzaje zup: die BuchstabensuppeTomatensuppe (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów, aby powtórzyli te nazwy za lektorem, a następnie narysowali z jednej strony kartki talerze z tymi zupami. Uczniowie powinni zostawić na kartce miejsce na jeszcze trzy potrawy.

plenum, praca indywidualna

kartki z bloku technicznego A4, kredki

Nauczyciel odtwarza nagranie z pytaniem kucharza oraz odpowiedzią Bena (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3). Uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach odegrali rolę kucharza i ucznia, który przychodzi na stołówkę. Jeden uczeń pyta: Was isst du heute? Drugi uczeń odpowiada, wybierając jedną z zup przedstawionych w ich rysunkowym menu: Ich esse die Tomatensuppe albo Ich esse die Buchstabensuppe.

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą Klarę i Linę na stołówce (e‑materiał: Plik audio). Pyta, jakie potrawy mają na talerzach dziewczynki. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy nieznane wyrazy, uczniowie je powtarzają.

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do zdjęć potraw, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Następnie nauczyciel prosi uczniów o dorysowanie tych potraw na karcie menu (kotlet z frytkami, makaron z sosem pomidorowym).

Uczniowie zastanawiają się, jakie potrawy można zrobić z ziemniaków, a jakie z pomidorów (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel odczytuje na głos nazwy trzech różnych potraw (Pommes, Schnitzel, Nudeln). Uczniowie wskazują, którą z nich przygotowuje się z ziemniaków. Następnie nauczyciel odczytuje nazwy kolejnych trzech potraw (Buchstabensuppe, Nudeln, Tomatensoße). Uczniowie wskazują, którą potrawę przygotowuje się z pomidorów. W razie potrzeby uczniowie korzystają ze słowniczka obrazkowego.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich otrzymuje karty obrazkowe z czterema potrawami lub produktami (zupa pomidorowa, makaron, frytki, sznycel). Następnie uczniowie słuchają nagrania i próbują jak najszybciej ułożyć fotografie w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

praca w grupach

karty obrazkowe z czterema potrawami lub produktami (zupa pomidorowa, makaron, frytki, sznycel)

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, o co Lina zapytała Klarę. Następnie uczniowie powtarzają pytanie za Liną: Was isst du gern? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

plenum

Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania z wypowiedziami Liny. Uczniowie wskazują zdjęcie, które pasuje do danej wypowiedzi (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5).

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy interaktywnej i grają kolejno w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Obie grupy otrzymują od nauczyciela karty pracy przedstawiające Klarę i Linę oraz dwie karteczki ze zdaniami: Was isst du gern?Ich esse gern Schnitzel mit Pommes (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do osób na ilustracji oraz odczytanie zdań na głos. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy zespołu oraz odczytują zdania.

praca indywidualna, plenum

karta pracy oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim

Nauczyciel odtwarza nagrania zdań z ćwiczenia 3 (e‑materiał: Sprawdź się), uczniowie powtarzają. Potem uczniowie chodzą po klasie ze swoim menu i pytają siebie nawzajem: Was isst du gern? Następnie wskazują w menu koleżanki lub kolegi jakąś potrawę i odpowiadają np. Ich esse gern Pommes (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i proponuje zabawę w głuchy telefon. Jedna grupa otrzymuje do powtórzenia pytanie: Was isst du heute?, natomiast druga – odpowiedź: Ich esse Tomatensuppe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje, aby uczniowie zabrali swoje menu do domu i powiedzieli rodzicom, co chętnie zjedzą.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla wraz z towarzyszącą jej ilustracją. Następnie pyta, kto z uczniów korzysta ze stołówki szkolnej, czy uczniowie mają jakieś ulubione dania, co lubią jeść na obiad (e‑materiał: Wprowadzenie).

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, o czym mogą rozmawiać.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Tłumaczy nieznane wyrazy, uczniowie je powtarzają. Następnie nauczyciel opowiada o Buchstabensuppe, pyta, czy uczniowie spotkali się z tego typu zupą. Nauczyciel może przynieść na zajęcia makaron w kształcie literek i zaprezentować uczniom, jak on wygląda.

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest menu. Informuje uczniów, że dzisiaj na lekcji stworzą menu stołówki szkolnej. Rozdaje uczniom kartki z bloku technicznego A4. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej dwa rodzaje zup: die BuchstabensuppeTomatensuppe (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów, aby powtórzyli te nazwy za lektorem, a następnie narysowali z jednej strony kartki talerze z tymi zupami. Uczniowie powinni zostawić na kartce miejsce na jeszcze trzy potrawy.

plenum, praca indywidualna

kartki z bloku technicznego A4, kredki

Nauczyciel odtwarza nagranie z pytaniem kucharza oraz odpowiedzią Bena (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3). Uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach odegrali rolę kucharza i ucznia, który przychodzi na stołówkę. Jeden uczeń pyta: Was isst du heute? Drugi uczeń odpowiada, wybierając jedną z zup przedstawionych w ich rysunkowym menu: Ich esse die Tomatensuppe albo Ich esse die Buchstabensuppe.

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą Klarę i Linę na stołówce (e‑materiał: Plik audio). Pyta, jakie potrawy mają na talerzach dziewczynki. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy nieznane wyrazy, uczniowie je powtarzają.

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do zdjęć potraw, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Następnie nauczyciel prosi uczniów o dorysowanie tych potraw na karcie menu (kotlet z frytkami, makaron z sosem pomidorowym).

Uczniowie zastanawiają się, jakie potrawy można zrobić z ziemniaków, a jakie z pomidorów (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel odczytuje na głos nazwy trzech różnych potraw (Pommes, Schnitzel, Nudeln). Uczniowie wskazują, którą z nich przygotowuje się z ziemniaków. Następnie nauczyciel odczytuje nazwy kolejnych trzech potraw (Buchstabensuppe, Nudeln, Tomatensoße). Uczniowie wskazują, którą potrawę przygotowuje się z pomidorów. W razie potrzeby uczniowie korzystają ze słowniczka obrazkowego.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich otrzymuje karty obrazkowe z czterema potrawami lub produktami (zupa pomidorowa, makaron, frytki, sznycel). Następnie uczniowie słuchają nagrania i próbują jak najszybciej ułożyć fotografie w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

praca w grupach

karty obrazkowe z czterema potrawami lub produktami (zupa pomidorowa, makaron, frytki, sznycel)

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, o co Lina zapytała Klarę. Następnie uczniowie powtarzają pytanie za Liną: Was isst du gern? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

plenum

Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania z wypowiedziami Liny. Uczniowie wskazują zdjęcie, które pasuje do danej wypowiedzi (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5).

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy interaktywnej i grają kolejno w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Obie grupy otrzymują od nauczyciela karty pracy przedstawiające Klarę i Linę oraz dwie karteczki ze zdaniami: Was isst du gern?Ich esse gern Schnitzel mit Pommes (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do osób na ilustracji oraz odczytanie zdań na głos. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy zespołu oraz odczytują zdania.

praca indywidualna, plenum

karta pracy oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim

Nauczyciel odtwarza nagrania zdań z ćwiczenia 3 (e‑materiał: Sprawdź się), uczniowie powtarzają. Potem uczniowie chodzą po klasie ze swoim menu i pytają siebie nawzajem: Was isst du gern? Następnie wskazują w menu koleżanki lub kolegi jakąś potrawę i odpowiadają np. Ich esse gern Pommes (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i proponuje zabawę w głuchy telefon. Jedna grupa otrzymuje do powtórzenia pytanie: Was isst du heute?, natomiast druga – odpowiedź: Ich esse Tomatensuppe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje, aby uczniowie zabrali swoje menu do domu i powiedzieli rodzicom, co chętnie zjedzą.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec