Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.6.4
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: In der Schulmensa / W stołówce szkolnej
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność udzielania informacji na temat ulubionych posiłków i pytania o to, co jedzą chętnie inne osoby
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla wraz z towarzyszącą jej ilustracją. Następnie pyta, kto z uczniów korzysta ze stołówki szkolnej, czy uczniowie mają jakieś ulubione dania, co lubią jeść na obiad (e‑materiał: Wprowadzenie). | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, o czym mogą rozmawiać. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Tłumaczy nieznane wyrazy, uczniowie je powtarzają. Następnie nauczyciel opowiada o Buchstabensuppe, pyta, czy uczniowie spotkali się z tego typu zupą. Nauczyciel może przynieść na zajęcia makaron w kształcie literek i zaprezentować uczniom, jak on wygląda. | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest menu. Informuje uczniów, że dzisiaj na lekcji stworzą menu stołówki szkolnej. Rozdaje uczniom kartki z bloku technicznego A4. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej dwa rodzaje zup: die Buchstabensuppe i Tomatensuppe (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów, aby powtórzyli te nazwy za lektorem, a następnie narysowali z jednej strony kartki talerze z tymi zupami. Uczniowie powinni zostawić na kartce miejsce na jeszcze trzy potrawy. | plenum, praca indywidualna | kartki z bloku technicznego A4, kredki | |
Nauczyciel odtwarza nagranie z pytaniem kucharza oraz odpowiedzią Bena (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3). Uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach odegrali rolę kucharza i ucznia, który przychodzi na stołówkę. Jeden uczeń pyta: Was isst du heute? Drugi uczeń odpowiada, wybierając jedną z zup przedstawionych w ich rysunkowym menu: Ich esse die Tomatensuppe albo Ich esse die Buchstabensuppe. | praca w parach | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą Klarę i Linę na stołówce (e‑materiał: Plik audio). Pyta, jakie potrawy mają na talerzach dziewczynki. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy nieznane wyrazy, uczniowie je powtarzają. | praca w grupach | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do zdjęć potraw, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Następnie nauczyciel prosi uczniów o dorysowanie tych potraw na karcie menu (kotlet z frytkami, makaron z sosem pomidorowym). | |||
Uczniowie zastanawiają się, jakie potrawy można zrobić z ziemniaków, a jakie z pomidorów (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel odczytuje na głos nazwy trzech różnych potraw (Pommes, Schnitzel, Nudeln). Uczniowie wskazują, którą z nich przygotowuje się z ziemniaków. Następnie nauczyciel odczytuje nazwy kolejnych trzech potraw (Buchstabensuppe, Nudeln, Tomatensoße). Uczniowie wskazują, którą potrawę przygotowuje się z pomidorów. W razie potrzeby uczniowie korzystają ze słowniczka obrazkowego. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich otrzymuje karty obrazkowe z czterema potrawami lub produktami (zupa pomidorowa, makaron, frytki, sznycel). Następnie uczniowie słuchają nagrania i próbują jak najszybciej ułożyć fotografie w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | praca w grupach | karty obrazkowe z czterema potrawami lub produktami (zupa pomidorowa, makaron, frytki, sznycel) | |
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, o co Lina zapytała Klarę. Następnie uczniowie powtarzają pytanie za Liną: Was isst du gern? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). | plenum | ||
Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania z wypowiedziami Liny. Uczniowie wskazują zdjęcie, które pasuje do danej wypowiedzi (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5). | tablica interaktywna | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy interaktywnej i grają kolejno w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Obie grupy otrzymują od nauczyciela karty pracy przedstawiające Klarę i Linę oraz dwie karteczki ze zdaniami: Was isst du gern? i Ich esse gern Schnitzel mit Pommes (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do osób na ilustracji oraz odczytanie zdań na głos. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy zespołu oraz odczytują zdania. | praca indywidualna, plenum | karta pracy oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim | |
Nauczyciel odtwarza nagrania zdań z ćwiczenia 3 (e‑materiał: Sprawdź się), uczniowie powtarzają. Potem uczniowie chodzą po klasie ze swoim menu i pytają siebie nawzajem: Was isst du gern? Następnie wskazują w menu koleżanki lub kolegi jakąś potrawę i odpowiadają np. Ich esse gern Pommes (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4). | plenum | ||
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i proponuje zabawę w głuchy telefon. Jedna grupa otrzymuje do powtórzenia pytanie: Was isst du heute?, natomiast druga – odpowiedź: Ich esse Tomatensuppe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | |||
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje, aby uczniowie zabrali swoje menu do domu i powiedzieli rodzicom, co chętnie zjedzą. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla wraz z towarzyszącą jej ilustracją. Następnie pyta, kto z uczniów korzysta ze stołówki szkolnej, czy uczniowie mają jakieś ulubione dania, co lubią jeść na obiad (e‑materiał: Wprowadzenie).
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, o czym mogą rozmawiać.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Tłumaczy nieznane wyrazy, uczniowie je powtarzają. Następnie nauczyciel opowiada o Buchstabensuppe, pyta, czy uczniowie spotkali się z tego typu zupą. Nauczyciel może przynieść na zajęcia makaron w kształcie literek i zaprezentować uczniom, jak on wygląda.
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest menu. Informuje uczniów, że dzisiaj na lekcji stworzą menu stołówki szkolnej. Rozdaje uczniom kartki z bloku technicznego A4. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej dwa rodzaje zup: die Buchstabensuppe i Tomatensuppe (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów, aby powtórzyli te nazwy za lektorem, a następnie narysowali z jednej strony kartki talerze z tymi zupami. Uczniowie powinni zostawić na kartce miejsce na jeszcze trzy potrawy.
plenum, praca indywidualna
kartki z bloku technicznego A4, kredki
Nauczyciel odtwarza nagranie z pytaniem kucharza oraz odpowiedzią Bena (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3). Uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach odegrali rolę kucharza i ucznia, który przychodzi na stołówkę. Jeden uczeń pyta: Was isst du heute? Drugi uczeń odpowiada, wybierając jedną z zup przedstawionych w ich rysunkowym menu: Ich esse die Tomatensuppe albo Ich esse die Buchstabensuppe.
praca w parach
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą Klarę i Linę na stołówce (e‑materiał: Plik audio). Pyta, jakie potrawy mają na talerzach dziewczynki. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy nieznane wyrazy, uczniowie je powtarzają.
praca w grupach
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do zdjęć potraw, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Następnie nauczyciel prosi uczniów o dorysowanie tych potraw na karcie menu (kotlet z frytkami, makaron z sosem pomidorowym).
Uczniowie zastanawiają się, jakie potrawy można zrobić z ziemniaków, a jakie z pomidorów (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel odczytuje na głos nazwy trzech różnych potraw (Pommes, Schnitzel, Nudeln). Uczniowie wskazują, którą z nich przygotowuje się z ziemniaków. Następnie nauczyciel odczytuje nazwy kolejnych trzech potraw (Buchstabensuppe, Nudeln, Tomatensoße). Uczniowie wskazują, którą potrawę przygotowuje się z pomidorów. W razie potrzeby uczniowie korzystają ze słowniczka obrazkowego.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich otrzymuje karty obrazkowe z czterema potrawami lub produktami (zupa pomidorowa, makaron, frytki, sznycel). Następnie uczniowie słuchają nagrania i próbują jak najszybciej ułożyć fotografie w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
praca w grupach
karty obrazkowe z czterema potrawami lub produktami (zupa pomidorowa, makaron, frytki, sznycel)
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, o co Lina zapytała Klarę. Następnie uczniowie powtarzają pytanie za Liną: Was isst du gern? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).
plenum
Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania z wypowiedziami Liny. Uczniowie wskazują zdjęcie, które pasuje do danej wypowiedzi (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5).
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy interaktywnej i grają kolejno w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Obie grupy otrzymują od nauczyciela karty pracy przedstawiające Klarę i Linę oraz dwie karteczki ze zdaniami: Was isst du gern? i Ich esse gern Schnitzel mit Pommes (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do osób na ilustracji oraz odczytanie zdań na głos. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy zespołu oraz odczytują zdania.
praca indywidualna, plenum
karta pracy oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim
Nauczyciel odtwarza nagrania zdań z ćwiczenia 3 (e‑materiał: Sprawdź się), uczniowie powtarzają. Potem uczniowie chodzą po klasie ze swoim menu i pytają siebie nawzajem: Was isst du gern? Następnie wskazują w menu koleżanki lub kolegi jakąś potrawę i odpowiadają np. Ich esse gern Pommes (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).
plenum
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i proponuje zabawę w głuchy telefon. Jedna grupa otrzymuje do powtórzenia pytanie: Was isst du heute?, natomiast druga – odpowiedź: Ich esse Tomatensuppe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje, aby uczniowie zabrali swoje menu do domu i powiedzieli rodzicom, co chętnie zjedzą.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0