Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Things Around Me / Rzeczy dookoła mnie

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.3, II.2, II.5, III.1, III.4, IV.1, V.1

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z przedmiotami znajdującymi się w jego najbliższym otoczeniu.

  2. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail na temat swojej klasy (pomieszczenia).

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat przedmiotów znajdujących się w jego najbliższym otoczeniu.

  2. Uczeń rozwija świadomość własnego otoczenia i umiejętność tworzenia opisów otoczenia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (tutorial, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

  5. tutorial (samouczek)

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Is the classroom in the picture similar to yours? What is similar and what is different? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The World Around Me i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu, i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie zapoznają się z działem Gramatyka, a następnie wykonują Exercise 57 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie wspólnie opisują salę lekcyjną, w której w danym momencie się znajdują. Najpierw zapisują jak najwięcej nazw przedmiotów znajdujących się w sali, a następnie realizują zadanie, wykorzystując konstrukcję there is / there are, rzeczowniki w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej oraz przyimki miejsca.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie łączą wyrazy o przeciwnym znaczeniu w Exercise 1 (Film). Następnie na forum klasy udzielają odpowiedzi, które nauczyciel nanosi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie zapoznają się z filmem, po czym wykonują Exercise 25 (Film). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie pracują w dwóch grupach. Przedstawiciele grup na zmianę wskazują na przedmioty znajdujące się w sali i tworzą zdania typu: This/That is…. These/Those are…. Grupa przeciwna ocenia poprawność utworzonego zdania. Za każde poprawnie utworzone zdanie dana grupa otrzymuje punkt. W przypadku niepoprawnego zdania, jeśli grupa przeciwna je poprawi, to ona otrzymuje punkt. Wygrywa grupa, która zdobędzie większą liczbę punktów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Odpowiadają kolejno na pytania:

  • Name three things close to you.

  • Name three things far from you.

  • What four things are there in your classroom?

Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from England is coming to Poland to learn in a Polish school. Before he/she comes you want to tell him/her about your classroom. Look at the photo and imagine you are the student at the back of the classroom. In your email:

  • describe two things that are close to you;

  • describe and two things at the front of the class;

  • write what you like about your classroom.

Your email should be at least 50 words long.

Materiały pomocnicze: Film‑tutorial (samouczek) z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, wykorzystując słownictwo z tutorialu, opisują, jakie przedmioty znajdują się blisko, a jakie daleko na wybranym przez nich zdjęciu. Ich wypowiedź powinna składać się z dziesięciu zdań z wykorzystaniem zaimków: this / that / these / those. Na kolejnej lekcji uczniowie prezentują prace w parach lub na forum klasy.