Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.5.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wie spät ist es? / Która jest godzina?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania i reakcji na pytanie o godzinę
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. | plenum | 14 min | |
Nauczyciel prezentuje rekwizyty (wyjmuje po jednym z worka tak, aby przedmiot nie był od razu widoczny). Są to różne zegarki (klepsydra, budzik, zegar ścienny, zegarek z paskiem itp.). Uczniowie nazywają przedmioty i wyrażają przypuszczenia odnośnie tematu lekcji. Dyskusja w języku polskim. | |||
Następuje krótka dyskusja w języku polskim: czy dzieci mają własne zegarki, czy potrafią się nimi posługiwać, która jest w tej chwili godzina. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opisanie obrazka. Pyta, o czym mogą rozmawiać Sophie i pan Abenteuer. Uczniowie prezentują swoje pomysły w języku polskim. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog i wyjaśnia nowe zwroty. Uczniowie przekonują się, czy ich przypuszczenia były słuszne. | |||
Nauczyciel pyta, jak brzmi po polsku pytanie, które zadała Sophie i prezentuje trzy możliwe tłumaczenia. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie z pytaniem Sophie. Uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie powtarzają same dziewczynki, potem sami chłopcy. W kolejnej rundzie powtarzają poszczególne grupy, np. tylko pierwsze ławki, potem drugie ławki itp. | |||
Nauczyciel prezentuje trzy tarcze zegara oraz wypowiedź pana Abenteuera. Ochotnicy odpowiadają, która tarcza pasuje do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie przygotowują się do gry w domino. W tym celu nauczyciel prezentuje plansze z zegarami i nagrania (Es ist … Uhr). Uczniowie powtarzają. | plenum | 21 min | |
Każda grupa otrzymuje jedną tarczę zegara. Nauczyciel mówi, która jest godzina, uczniowie ustawiają odpowiednio wskazówki na swoich zegarach. | praca w grupach | tarcza zegara | |
Uczniowie grają w domino. Dopasowują klocki (tarcza zegara + zdanie w języku niemieckim). | domino | ||
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają jeden z trzech zegarów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | zegary w formie wydruku | ||
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel prezentuje tarczę zegara i pyta: Wie spät ist es? Uczniowie próbują udzielić odpowiedzi (Es ist ... Uhr). | plenum | tarcza zegara | |
Ochotnicy przejmują zegar i wykonują analogiczną czynność. | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę polegającą na losowaniu trzech elementów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie decydują, czy wszystkie wylosowane elementy oznaczają to samo. Wołają: ja! lub nein! | praca w parach | 10 min | Pudełko z karteczkami do wylosowania. Na każdej karteczce tarcza zegara z pełną godziną. |
Uczniowie układają puzzle i mówią, jaką godzinę wskazuje zegar (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Puzzle w wersji papierowej (nauczyciel może wydrukować dowolne zdjęcie z tarczą zegara, o ile wskazuje pełną godzinę, lub wykorzystać obrazek z e‑materiału). | |||
Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba zadaje pytanie: która godzina? Druga osoba losuje karteczkę z tarczą zagara i odpowiada na pytanie zgodnie z rysunkiem. Następuje zamiana ról. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.
plenum
14 min
Nauczyciel prezentuje rekwizyty (wyjmuje po jednym z worka tak, aby przedmiot nie był od razu widoczny). Są to różne zegarki (klepsydra, budzik, zegar ścienny, zegarek z paskiem itp.). Uczniowie nazywają przedmioty i wyrażają przypuszczenia odnośnie tematu lekcji. Dyskusja w języku polskim.
Następuje krótka dyskusja w języku polskim: czy dzieci mają własne zegarki, czy potrafią się nimi posługiwać, która jest w tej chwili godzina.
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opisanie obrazka. Pyta, o czym mogą rozmawiać Sophie i pan Abenteuer. Uczniowie prezentują swoje pomysły w języku polskim.
Nauczyciel prezentuje dialog i wyjaśnia nowe zwroty. Uczniowie przekonują się, czy ich przypuszczenia były słuszne.
Nauczyciel pyta, jak brzmi po polsku pytanie, które zadała Sophie i prezentuje trzy możliwe tłumaczenia. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel prezentuje nagranie z pytaniem Sophie. Uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie powtarzają same dziewczynki, potem sami chłopcy. W kolejnej rundzie powtarzają poszczególne grupy, np. tylko pierwsze ławki, potem drugie ławki itp.
Nauczyciel prezentuje trzy tarcze zegara oraz wypowiedź pana Abenteuera. Ochotnicy odpowiadają, która tarcza pasuje do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Faza realizacyjna
Uczniowie przygotowują się do gry w domino. W tym celu nauczyciel prezentuje plansze z zegarami i nagrania (Es ist … Uhr). Uczniowie powtarzają.
plenum
21 min
Każda grupa otrzymuje jedną tarczę zegara. Nauczyciel mówi, która jest godzina, uczniowie ustawiają odpowiednio wskazówki na swoich zegarach.
praca w grupach
tarcza zegara
Uczniowie grają w domino. Dopasowują klocki (tarcza zegara + zdanie w języku niemieckim).
domino
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają jeden z trzech zegarów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
zegary w formie wydruku
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel prezentuje tarczę zegara i pyta: Wie spät ist es? Uczniowie próbują udzielić odpowiedzi (Es ist ... Uhr).
plenum
tarcza zegara
Ochotnicy przejmują zegar i wykonują analogiczną czynność.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę polegającą na losowaniu trzech elementów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie decydują, czy wszystkie wylosowane elementy oznaczają to samo. Wołają: ja! lub nein!
praca w parach
10 min
Pudełko z karteczkami do wylosowania. Na każdej karteczce tarcza zegara z pełną godziną.
Uczniowie układają puzzle i mówią, jaką godzinę wskazuje zegar (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Puzzle w wersji papierowej (nauczyciel może wydrukować dowolne zdjęcie z tarczą zegara, o ile wskazuje pełną godzinę, lub wykorzystać obrazek z e‑materiału).
Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba zadaje pytanie: która godzina? Druga osoba losuje karteczkę z tarczą zagara i odpowiada na pytanie zgodnie z rysunkiem. Następuje zamiana ról.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0