Numer e‑materiału: 1.2.5.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wie spät ist es? / Która jest godzina?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom  językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania i reakcji na pytanie o godzinę

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o godzinę;

  • udziela odpowiedzi na pytanie o godzinę.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • widzi powiązania między tym, czego uczy się na języku niemieckim i innych edukacjach.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych: wzrok i słuch;

  • rozumienie wypowiedzi ustnych i pisemnych;

  • zapamiętywanie przez działanie.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z rekwizytami (zegarki);

  • gra edukacyjna;

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w grupach;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra edukacyjna domino);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • rekwizyty (zegarki).

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (domino)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

plenum

14 min

Nauczyciel prezentuje rekwizyty (wyjmuje po jednym z worka tak, aby przedmiot nie był od razu widoczny). Są to różne zegarki (klepsydra, budzik, zegar ścienny, zegarek z paskiem itp.). Uczniowie nazywają przedmioty i wyrażają przypuszczenia odnośnie tematu lekcji. Dyskusja w języku polskim.

Następuje krótka dyskusja w języku polskim: czy dzieci mają własne zegarki, czy potrafią się nimi posługiwać, która jest w tej chwili godzina.

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opisanie obrazka. Pyta, o czym mogą rozmawiać Sophie i pan Abenteuer. Uczniowie prezentują swoje pomysły w języku polskim.

Nauczyciel prezentuje dialog i wyjaśnia nowe zwroty. Uczniowie przekonują się, czy ich przypuszczenia były słuszne.

Nauczyciel pyta, jak brzmi po polsku pytanie, które zadała Sophie i prezentuje trzy możliwe tłumaczenia. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje nagranie z pytaniem Sophie. Uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie powtarzają same dziewczynki, potem sami chłopcy. W kolejnej rundzie powtarzają poszczególne grupy, np. tylko pierwsze ławki, potem drugie ławki itp.

Nauczyciel prezentuje trzy tarcze zegara oraz wypowiedź pana Abenteuera. Ochotnicy odpowiadają, która tarcza pasuje do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Uczniowie przygotowują się do gry w domino. W tym celu nauczyciel prezentuje plansze z zegarami i nagrania (Es ist … Uhr). Uczniowie powtarzają.

plenum

21 min

Każda grupa otrzymuje jedną tarczę zegara. Nauczyciel mówi, która jest godzina, uczniowie ustawiają odpowiednio wskazówki na swoich zegarach.

praca w grupach

tarcza zegara

Uczniowie grają w domino. Dopasowują klocki (tarcza zegara + zdanie w języku niemieckim).

domino

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają jeden z trzech zegarów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

zegary w formie wydruku

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel prezentuje tarczę zegara i pyta: Wie spät ist es? Uczniowie próbują udzielić odpowiedzi (Es ist ... Uhr).

plenum

tarcza zegara

Ochotnicy przejmują zegar i wykonują analogiczną czynność.

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę polegającą na losowaniu trzech elementów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie decydują, czy wszystkie wylosowane elementy oznaczają to samo. Wołają: ja! lub nein!

praca w parach

10 min

Pudełko z karteczkami do wylosowania. Na każdej karteczce tarcza zegara z pełną godziną.

Uczniowie układają puzzle i mówią, jaką godzinę wskazuje zegar (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Puzzle w wersji papierowej (nauczyciel może wydrukować dowolne zdjęcie z tarczą zegara, o ile wskazuje pełną godzinę, lub wykorzystać obrazek z e‑materiału).

Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba zadaje pytanie: która godzina? Druga osoba losuje karteczkę z tarczą zagara i odpowiada na pytanie zgodnie z rysunkiem. Następuje zamiana ról.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

plenum

14 min

Nauczyciel prezentuje rekwizyty (wyjmuje po jednym z worka tak, aby przedmiot nie był od razu widoczny). Są to różne zegarki (klepsydra, budzik, zegar ścienny, zegarek z paskiem itp.). Uczniowie nazywają przedmioty i wyrażają przypuszczenia odnośnie tematu lekcji. Dyskusja w języku polskim.

Następuje krótka dyskusja w języku polskim: czy dzieci mają własne zegarki, czy potrafią się nimi posługiwać, która jest w tej chwili godzina.

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opisanie obrazka. Pyta, o czym mogą rozmawiać Sophie i pan Abenteuer. Uczniowie prezentują swoje pomysły w języku polskim.

Nauczyciel prezentuje dialog i wyjaśnia nowe zwroty. Uczniowie przekonują się, czy ich przypuszczenia były słuszne.

Nauczyciel pyta, jak brzmi po polsku pytanie, które zadała Sophie i prezentuje trzy możliwe tłumaczenia. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje nagranie z pytaniem Sophie. Uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie powtarzają same dziewczynki, potem sami chłopcy. W kolejnej rundzie powtarzają poszczególne grupy, np. tylko pierwsze ławki, potem drugie ławki itp.

Nauczyciel prezentuje trzy tarcze zegara oraz wypowiedź pana Abenteuera. Ochotnicy odpowiadają, która tarcza pasuje do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Uczniowie przygotowują się do gry w domino. W tym celu nauczyciel prezentuje plansze z zegarami i nagrania (Es ist … Uhr). Uczniowie powtarzają.

plenum

21 min

Każda grupa otrzymuje jedną tarczę zegara. Nauczyciel mówi, która jest godzina, uczniowie ustawiają odpowiednio wskazówki na swoich zegarach.

praca w grupach

tarcza zegara

Uczniowie grają w domino. Dopasowują klocki (tarcza zegara + zdanie w języku niemieckim).

domino

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają jeden z trzech zegarów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

zegary w formie wydruku

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel prezentuje tarczę zegara i pyta: Wie spät ist es? Uczniowie próbują udzielić odpowiedzi (Es ist ... Uhr).

plenum

tarcza zegara

Ochotnicy przejmują zegar i wykonują analogiczną czynność.

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę polegającą na losowaniu trzech elementów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie decydują, czy wszystkie wylosowane elementy oznaczają to samo. Wołają: ja! lub nein!

praca w parach

10 min

Pudełko z karteczkami do wylosowania. Na każdej karteczce tarcza zegara z pełną godziną.

Uczniowie układają puzzle i mówią, jaką godzinę wskazuje zegar (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Puzzle w wersji papierowej (nauczyciel może wydrukować dowolne zdjęcie z tarczą zegara, o ile wskazuje pełną godzinę, lub wykorzystać obrazek z e‑materiału).

Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba zadaje pytanie: która godzina? Druga osoba losuje karteczkę z tarczą zagara i odpowiada na pytanie zgodnie z rysunkiem. Następuje zamiana ról.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec