Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.4.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ausgebrannt? – Das Burnout‑Syndrom/Wypalony? – Syndrom wypalenia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat syndromu wypalenia.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, czym jest syndrom wypalenia;
wymienia sygnały ostrzegawcze wypalenia;
proponuje, jak reagować na podobny problem.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego: porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład z językiem angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – na podstawie niektórych znanych wyrazów, zwrotów w języku polskim bądź języku obcym domyślanie się znaczenia całej treści w języku niemieckim).
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, „skrzynka pytań”, metoda LdL, dyskusja dydaktyczna (burza mózgów);
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: prezentacja multimedialna,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Następnie prosi ich o wymianę własnych doświadczeń, informacji na temat wypalenia w życiu zawodowym jak i osobistym.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Ein persönlicher Bericht: Ich bin ausgebrannt und depressiv z części Przeczytaj oraz wykonanie Übung 1. Następnie nauczyciel omawia ćwiczenie na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz. Każda para uczniów przygotowuje dla innej pary zestaw 6 pytań do tekstu. Zadaniem uczniów jest udzielenie pisemnych odpowiedzi na zadane pytania. Po wykonaniu zadania listy z pytaniami „wracają” do autorów, którzy sprawdzają poprawność udzielenia odpowiedzi. W razie wątpliwości uczniowie konsultują się z nauczycielem.
Uczniowie w parach określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu (Übung 2 w części Przeczytaj) oraz przyporządkowują niemieckim wyrazom odpowiednie wyrazy w języku polskim w Übung 3. W razie wątpliwości uczniowie konsultują się z nauczycielem.
Następnie uczniowie kolejno opowiadają o postaci w tekście, wymieniają sygnały ostrzegawcze wypalenia, które zauważyła Julia. Każdy uczeń stara się do wypowiedzi poprzedniego ucznia dodać nową informację. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej, podsumowując wszystkie wypowiedzi.
Uczniowie pracują metodą LdL. Wyznaczeni uczniowie mają przygotowane fragmenty prezentacji, które po kolei przedstawiają na forum klasy, wyjaśniając nieznane kluczowe zwroty i pojęcia. Przygotowują pytania lub quiz do niej. Quiz można przeprowadzić również w wersji online.
Następnie uczniowie w grupach analizują prezentację oraz sprawdzają stopień zrozumienia jej treści, wykonując Übung 1‑3 w części Prezentacja multimedialna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią prezentacji, porządkują informacje, dopasowując je do poszczególnych kategorii. W razie wątpliwości uczniowie konsultują się z nauczycielem.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie kolejno opowiadają o syndromie wypalenia i chronicznego zmęczenia, nazywają jego symptomy. W tej części lekcji nauczyciel może wykorzystać Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i prosi, aby każda grupa na podstawie zdjęcia z Aufgabe 7 przygotowała opis danej osoby i jej prawdopodobnej sytuacji oraz wskazówki, co ta osoba powinna zrobić, by rozwiązać problem chronicznego zmęczenia lub wypalenia. Przedstawiciele każdej grupy prezentują opis na forum klasy.
Na zakończenie lekcji w ramach podsumowania nauczyciel może także zorganizować metodę aktywizującą – „skrzynkę pytań”. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na 2‑3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczeń przygotowuje ulotkę informacyjną na temat wypalenia/przemęczenia. Ma ona zawierać streszczenie najistotniejszych informacji na ten temat.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Uczniowie przygotowują fiszki na podstawie listy wyrazów występujących w prezentacji, przekazanej im przez nauczyciela. Przed lekcją uczniowie przy pomocy fiszek powtarzają słownictwo.
W trakcie lekcji: Na podstawie treści prezentacji uczniowie przygotowują w parach wywiad z psychologiem na temat wypalenia lub przemęczenia, skutków oraz możlwiości przeciwdziałania. Uczniowie wykorzystują zwroty oraz informacje zawarte w prezentacji. Dialogi prezentują na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu wypalenia. Uczniowie w formie notatki wizualnej tworzą poradnik, jak reagować na objawy przemęczenia.