Numer e‑materiału: Temat 99
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Mały bibliotekarz
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń pogłębia zainteresowania czytelnicze, doskonali umiejętność czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej podczas analizy fragmentów lektur szkolnych oraz kształtuje umiejętność refleksyjnego myślenia w aspekcie zadań bibliotek i korzyści wynikających z czytelnictwa.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
3) wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, ustala kolejność zdarzeń, ich wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych, postacie główne i drugorzędne; wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę, wskazuje wydarzenie zmieniające postępowanie bohatera, określa nastrój w utworze; odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
7) czyta samodzielnie wybrane książki.
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
6) porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:
1) Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
4) Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
9) Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
13) Maria Krüger, Karolcia;
23) Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
3) przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad;
10) wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu i komunikuje się za pomocą nowych technologii.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
VII. Edukacja informatyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Rysuje plakat przedstawiający zasady zachowania w bibliotece.

  • Porządkuje tytuły lektur w kolejności alfabetycznej.

  • Dopasowuje obrazek bohatera lektury do jej tytułu.

  • Wskazuje tytuł lektury na podstawie jej fragmentu.

  • Określa bohatera książki na podstawie jej fragmentu.

  • Wyszukuje wskazane informacje w tekście wiersza.

  • Wymienia tytuł, autora, ilustratora oraz wydawnictwo ksążki, na podstawie informacji zawartych na okładce.

  • Zapisuje tytuły książej wskazanego autora wszukane w bibliotece szkolnej.

  • Opisuje swoją ulubioną książkę.

  • Czyta książkę poleconą przez kolegę lub koleżankę.

  • Wymienia korzyści wynikające z czytania książek.

  • Rysuje okładkę swojej ulubionej książki.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.