Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i przebieg konfliktów zbrojnych w wybranych regionach współczesnego świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia i wskazuje na mapie regiony świata, które były lub są ogarnięte wojną.
omawia przyczyny i przebieg poszczególnych konfliktów na świecie,
stwierdza, czy obecna sytuacja na świecie może doprowadzić do wybuchu nowych wojen w najbliższym czasie.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas geograficzny świata, mapa polityczna świata, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Artykuł: A. Jakubowski, Społeczno‑gospodarcze skutki współczesnych konfliktów zbrojnych, w: Bezpieczeństwo Europy – bezpieczeństwo Polski, t. 1, red. naukowa: E. Maj, K. Mazurek, W. Sokół, A. Szwed‑Walczak, Wyd. UMCS Lublin 2016, s. 71‑89.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest wojna i konflikt zbrojny.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału; w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie konflikty zbrojne toczyły się lub toczą we współczesnym świecie i jakie są ich przyczyny.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Uczniowie charakteryzują konflikty, które toczyły się lub toczą się obecnie.
Uczniowie wykonują na polecenia i odpowiadają na pytania zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywnych uczniów.
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy stwórz w zeszycie oś czasu, na której opiszesz pokrótce genezę i przebieg pięciu wybranych konfliktów na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na jej poszerzenie poszerzenie. Może być wykorzystane jako samodzielne multimedium. Film można także wykorzystać m.in. w trakcie realizacji następujących lekcji: Czynniki wpływające na współczesny podział polityczny świata (zakres podstawowy VII.1), Media a konflikty zbrojne (zakres podstawowy VII. 6), Główne źródła konfliktów zbrojnych oraz Skutki konfliktów zbrojnych (zakres rozszerzony VII. 3).