SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny i przebieg konfliktów zbrojnych w wybranych regionach współczesnego świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.

Uczeń:

  1. wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia i wskazuje na mapie regiony świata, które były lub są ogarnięte wojną.

  • omawia przyczyny i przebieg poszczególnych konfliktów na świecie,

  • stwierdza, czy obecna sytuacja na świecie może doprowadzić do wybuchu nowych wojen w najbliższym czasie.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody nauczania: blended‑learning

Formy zajęć: indywidualne

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas geograficzny świata, mapa polityczna świata, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Artykuł: A. Jakubowski, Społeczno‑gospodarcze skutki współczesnych konfliktów zbrojnych, w: Bezpieczeństwo Europy – bezpieczeństwo Polski, t. 1, red. naukowa: E. Maj, K. Mazurek, W. Sokół, A. Szwed‑Walczak, Wyd. UMCS Lublin 2016, s. 71‑89.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest wojna i konflikt zbrojny.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału; w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie konflikty zbrojne toczyły się lub toczą we współczesnym świecie i jakie są ich przyczyny.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Uczniowie charakteryzują konflikty, które toczyły się lub toczą się obecnie.

  • Uczniowie wykonują na polecenia i odpowiadają na pytania zawarte w e‑materiale.

  • Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel ocenia aktywnych uczniów.

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy stwórz w zeszycie oś czasu, na której opiszesz pokrótce genezę i przebieg pięciu wybranych konfliktów na świecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na jej poszerzenie poszerzenie. Może być wykorzystane jako samodzielne multimedium. Film można także wykorzystać m.in. w trakcie realizacji następujących lekcji: Czynniki wpływające na współczesny podział polityczny świata (zakres podstawowy VII.1), Media a konflikty zbrojne (zakres podstawowy VII. 6), Główne źródła konfliktów zbrojnych oraz Skutki konfliktów zbrojnych (zakres rozszerzony VII. 3).