Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Krew – specjalny rodzaj tkanki łącznej
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
V. Budowa i fizjologia człowieka.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu człowieka. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją.
Zakres rozszerzony
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozpoznaje na zdjęciu mikroskopowym elementy morfotyczne krwi;
omawia rolę erytrocytów, leukocytów i trombocytów krwi oraz składników osocza;
wykazuje związek między budową składników krwi a ich funkcją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych;
obserwacja zdjęć mikroskopowych zamieszczonych w e‑materiale;
pogadanka;
„runda bez przymusu”.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
mapa myśli/pojęć;
tablica interaktywna;
kartki z zadaniami do pracy w grupach.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Wybrany uczeń definiuje pojęcie tkanki.
Wszyscy uczniowie czytają wprowadzenie do e‑materiału pt. „Krew – specjalny rodzaj tkanki łącznej”.
Chętni odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:
Jakie płyny krążą w organizmie człowieka?
Jakie pełnią funkcje?
Jaki jest ich skład? Krótkie wypowiedzi uczniów odzwierciedlają stan ich wiedzy i są punktem wyjścia do realizacji celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie analizują tabelę zamieszczoną w tekście głównym, przedstawiającą klasyfikację i prawidłowe wartości liczbowe elementów morfotycznych krwi człowieka (zob. sekcja „Przeczytaj”). Następnie wybrane osoby formułują wnioski dotyczące wartości ilościowych składników krwi (np. „Najbardziej licznymi składnikami krwi są krwinki czerwone (erytrocyty), a namniej – krwinki białe (leukocyty), które jednak stanowią najbardziej zróżnicowaną grupę wśród elementów morfotycznych krwi”). Nauczyciel weryfikuje poprawność wniosków.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje im kartki z zadaniami do wykonania (zob. materiały pomocnicze).
Uczniowie, pracując w grupach, na podstawie e‑materiału wykonują zadania dotyczące poszczególnych składników krwi:
grupa I wykonuje mapę pojęć przedstawiającą skład osocza oraz opisuje, jaką pełni rolę;
grupa II opisuje cechy budowy erytrocytu, rozumianej jako wyraz specjalizacji do pełnionej funkcji. Przygotowuje także porównanie erytrocytów ssaków z erytrocytami płazów i wyjaśnia, które komórki pełnią swoją funkcję bardziej wydajnie.
grupa III przedstawia klasyfikację leukocytów i omawia ich główne funkcje. Ponadto na wybranym przykładzie leukocytu wykazuje związek jego budowy z pełnioną funkcją;
grupa IV opisuje trombocyty i wyjaśnia, jaką pełnią funkcję. Uzasadnia, dlaczego płytki krwi i dojrzałe krwinki czerwone nie mogą się dzielić.
Uczniowie prezentują wyniki pracy, posługując się zdjęciami mikroskopowymi zamieszczonymi w e‑materiale, ilustracjami oraz mapą pojęć. Nauczyciel sprawdza, czy zadania zostały wykonane prawidłowo, koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie zapoznają się z fragmentami e‑materiału poświęconymi tematowi limfy i hemolimfy. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel proponuje im ćwiczenie „runda bez przymusu”, w czasie którego będzie zwracać się do każdego ucznia z prośbą o zabranie głosu na zadany temat. Uczniowie, którzy nie bedą chcieli udzielić odpowiedzi, muszą wypowiedzieć słowo „pasuję”. Chętne osoby wymieniają najpierw podobieństwa występujące między limfą, hemolimfą oraz krwią (pierwsza runda), a następnie właściwe dla nich różnice (runda druga). Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 10: analizują wyniki krwi trzech pacjentów, ustalają ich zgodność z normami.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują polecenie 1 i 2 zamieszczone w sekcji „Mapa myśli”: uzupełniają mapę myśli o brakujące składniki krwi, a następnie wskazują ich funkcje.
Uczniowie dokonują autoewaluacji własnej pracy, kończąc zdanie: „Od dziś wiem, że…”.
Praca domowa:
Dla wszystkich: Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 9.
Dla chętnych: Wykonaj polecenie 3.1 oraz 3.2, zamieszczone w sekcji „Mapa myśli”.
Materiały pomocnicze
Zadania do pracy w grupach – plik do pobrania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Nauczyciel może wykorzystać mapę myśli podczas fazy wstępnej, aby uporządkować wiedzę uczniów, zdobytą na wcześniejszych etapach nauczania. Może ją również polecić uczniom do pracy własnej przed lekcją.