Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.4.2
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Vielleicht doch ein Wissenschaftler? / A może jednak naukowiec?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności mówienia o zawodach i opisywania czynności wykonywanych w zawodach.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
uporządkuje informacje dotyczące wykonywanej pracy;
wymieni nazwy różnych zawodów;
opisze czynności wykonywane w tych zawodach.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - umiejscawianie nowych słów w kontekście (dialog);
rozumienie informacji, czytanie i słuchanie tekstu dla jego ogólnego zrozumienia oraz w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi kolegami o koleżankami na tym samym lub podobnym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem czytanym, praca z tekstem w formie audio;
praktyczna – techniki: tworzenie dialogu
metoda aktywizująca – techniki: gry dydaktyczne, wyrażanie opinii, opowiadanie;
kognitywna - techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana - z użyciem komputera, techniki: multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?. Następnie, stosując metodę „burzy mózgów”, zachęca uczniów, aby podali nazwy zawodów, które znają (w języku niemieckim).
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat najlepiej płatnych zawodów w krajach niemieckiego obszaru językowego. Następnie pyta, czy uczniowie wiedzą, jak ta sytuacja wygląda w Polsce i które zawody można zaliczyć do najlepiej opłacanych? Nazwy zgłaszanych zawodów zapisuje na tablicy.
Po rozgrzewce (m.in. dmuchanie, chuchanie, chrząkanie, kasłanie, prychanie) nauczyciel prosi o powtórzenia chóralne słówek z tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Was macht ein Mechatroniker, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz wprowadzenia i utrwalenia nowego słownictwa związanego z zawodami.
Poprzez wykonywanie ćwiczeń uczniowie doskonalą umiejętność odmiany czasownika w czasie teraźniejszym.
Uczniowie wykonują polecenia do Pliku audio w celu utrwalenia i rozszerzenia słownictwa związanego z nazwami zawodów i czynnościami w nich wykonywanymi oraz rozwijania sprawności rozumienia ze słuchu:
wybierają prawidłową odpowiedź na podstawie wysłuchanego tekstu;
określają główną myśl wypowiedzi i znajdują w wypowiedzi określone informacje;
określają intencję wypowiedzi autora.
Uczniowie zostają podzieleni na pary według kolorowych karteczek, które nauczyciel im rozdaje i tworzą minidialog między mechatronikiem i naukowcem. Opowiadają o czynnościach, które są charakterystyczne dla tych zawodów.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które służą utrwaleniu słownictwa występującego w obydwu tekstach oraz doskonaleniu umiejętności odmiany czasownika w czasie teraźniejszym.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wyrażają i uzasadniają swoją opinię, opowiadając o wybranym zawodzie.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co było dla was dzisiaj najtrudniejsze i dlaczego? i prosi o podanie przykładów na forum. Inicjuje krótką dyskusję, jak uczniowie mogą lepiej pracować i unikać trudności.
Praca domowa:
Wyobraź sobie, że jesteś pracodawcą, który poszukuje do swojej firmy mechatronika lub naukowca. Napisz ogłoszenie, w którym wymienisz trzy czynności, jakie osoba pracująca w tym zawodzie będzie wykonywała w twojej firmie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniom, którzy mają trudności z rozumieniem tekstów słuchanych, można zaproponować zapoznanie się przed lekcją z plikiem audio i załączoną transkrypcją;
w trakcie lekcji: nauczyciel dzieli uczniów na grupy (można wykorzystać wcześniej użyte kolorowe karteczki, tym razem cztery) i prosi o stworzenie listy pytań, które można zadać komuś wykonującemu jakiś zawód; po wysłuchaniu pliku audio uczniowie zgłaszają pytania, które nie pojawiły się na ich liście; nauczyciel zapisuje je na tablicy;
po lekcji: nauczyciel poleca uczniom nagranie wywiadu; uczniowie pracują w parach - jeden uczeń odgrywa rolę dziennikarza, drugi rolę osoby wykonującej dany zawód; uczniowie mogą skorzystać z pytań, które nauczyciel zapisał podczas lekcji na tablicy.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0