Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rola i znaczenie nowoczesnych usług

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

3) wyjaśnia znaczenie usług komunikacyjnych (transportu i łączności), edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz handlowej wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia rolę i znaczenie nowoczesnych usług,

  • porównuje i wyjaśnia przestrzenne zróżnicowanie poziomu nowoczesnych usług na świecie,

  • wyjaśnia rolę i przestrzenne zróżnicowanie światowych centrów finansowych,

  • przedstawia historię i znaczenie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Strategie nauczania: odwrócona klasa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

Ranking uniwersytetów na świecie: https://www.webometrics.info/en/WORLD [dostęp: 1.03.2021].

Artykuł dotyczący edukacji na świecie: https://ourworldindata.org/global‑education [dostęp: 1.03.2021].

Artykuł dotyczący największych banków na świecie: https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news‑insights/latest‑news‑headlines/the‑world‑s-100‑largest‑banks‑2020‑57854079 [dostęp: 1.03.2021].

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z niniejszym e‑materiałem: częścią Przeczytaj i filmem edukacyjnym. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Zadaniem każdej grupy jest wykonanie polecenia do filmu edukacyjnego w kontekście jednego, wylosowanego rodzaju nowoczesnych usług.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat rodzajów nowoczesnych usług i roli edukacji w rozwoju społeczno‑gospodarczym. W tym celu wyświetla fragment innego e‑materiału, do którego zamieszczono link w części Przeczytaj.

  • Następnie każda z grup prezentuje wyniki swojej pracy domowej w ramach strategii odwróconej klasy. Następuje klasowa dyskusja. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • W następnej kolejności nauczyciel porusza wątek centrów finansowych na świecie - ich rozmieszczenia (praca z mapą), roli i przyczyn rozwoju. W tym celu wyświetla fragment innego e‑materiału, do którego zamieszczono link w części Przeczytaj. Następuje klasowa dyskusja. Uczniowie sprawdzają w dostępnych źródłach internetowych obecne rankingi największych centrów finansowych świata oraz wykonują polecenie z części Przeczytaj.

  • W kolejnym etapie lekcji uczniowie wysłuchują audiobooka i wykonują w parach polecenie i ćwiczenia do tego multimedium. Chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi. Trudniejsze kwestie wyjaśnia nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Wykonanie mapy myśli dotyczącej najważniejszych treści z niniejszego tematu.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości).

  • Może także znaleźć swoje zastosowanie na materiał powtórzeniowy np. na lekcji o dysproporcjach w dostępie do nowoczesnych usług (XII. 2 - zakres podstawowy).