Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rola i znaczenie nowoczesnych usług
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń:
3) wyjaśnia znaczenie usług komunikacyjnych (transportu i łączności), edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz handlowej wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia rolę i znaczenie nowoczesnych usług,
porównuje i wyjaśnia przestrzenne zróżnicowanie poziomu nowoczesnych usług na świecie,
wyjaśnia rolę i przestrzenne zróżnicowanie światowych centrów finansowych,
przedstawia historię i znaczenie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Strategie nauczania: odwrócona klasa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
Ranking uniwersytetów na świecie: https://www.webometrics.info/en/WORLD [dostęp: 1.03.2021].
Artykuł dotyczący edukacji na świecie: https://ourworldindata.org/global‑education [dostęp: 1.03.2021].
Artykuł dotyczący największych banków na świecie: https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news‑insights/latest‑news‑headlines/the‑world‑s-100‑largest‑banks‑2020‑57854079 [dostęp: 1.03.2021].
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z niniejszym e‑materiałem: częścią Przeczytaj i filmem edukacyjnym. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Zadaniem każdej grupy jest wykonanie polecenia do filmu edukacyjnego w kontekście jednego, wylosowanego rodzaju nowoczesnych usług.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat rodzajów nowoczesnych usług i roli edukacji w rozwoju społeczno‑gospodarczym. W tym celu wyświetla fragment innego e‑materiału, do którego zamieszczono link w części Przeczytaj.
Następnie każda z grup prezentuje wyniki swojej pracy domowej w ramach strategii odwróconej klasy. Następuje klasowa dyskusja. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.
W następnej kolejności nauczyciel porusza wątek centrów finansowych na świecie - ich rozmieszczenia (praca z mapą), roli i przyczyn rozwoju. W tym celu wyświetla fragment innego e‑materiału, do którego zamieszczono link w części Przeczytaj. Następuje klasowa dyskusja. Uczniowie sprawdzają w dostępnych źródłach internetowych obecne rankingi największych centrów finansowych świata oraz wykonują polecenie z części Przeczytaj.
W kolejnym etapie lekcji uczniowie wysłuchują audiobooka i wykonują w parach polecenie i ćwiczenia do tego multimedium. Chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi. Trudniejsze kwestie wyjaśnia nauczyciel.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie mapy myśli dotyczącej najważniejszych treści z niniejszego tematu.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości).
Może także znaleźć swoje zastosowanie na materiał powtórzeniowy np. na lekcji o dysproporcjach w dostępie do nowoczesnych usług (XII. 2 - zakres podstawowy).