Autorka e‑materiału: Marta Hilgier

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: So What Do You Actually Eat??? /Co ty w ogóle jadasz???

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treść nauczania – cele szczegółowe I.6, II.1, II.2, II.5, II.7, III.6, III.7, V.2, V.6, V.7, V.8, V.12, VII.4, VII.5, VII.7, VII.9, VII.13, VII.14, VII.15, VIII.3, IX.2, X, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z dietą bezmięsną i ograniczaniem eksploatacji zwierząt.

  2. Uczeń umie rozmawiać o wegetarianizmie.

  3. Uczeń potrafi dyskutować o powodach przejścia na dietę wegetariańską lub wegańską.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat diety bezmięsnej i ograniczania eksploatacji zwierząt.

  2. Uczeń kształtuje zrozumienie istoty przejścia na dietę wegetariańską lub wegańską.

  3. Uczeń kształtuje wiedzę na temat komponowania posiłków bezmięsnych i niezawierających produktów odzwierzęcych w taki sposób, żeby jego dieta była zbilansowana i zdrowa.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda transmisyjna/podająca (wyjaśnienie)

  7. metoda cyfrowa (praca z multimedium)

  8. ćwiczenia przedmiotowe

  9. dyskusja w parach i grupach

  10. dyskusja ogólnoklasowa

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. ilustracja interaktywna

  2. karta zadań interaktywnych

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: How many of you are vegetarians? Why did you decide to stop eating meat? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tytuł tekstu Vegetarianism Takes the World by the Storm, a następnie odpowiadają na pytanie nauczyciela: What do you expect to learn from the text?

  2. Uczniowie czytają tekst Vegetarianism Takes the World by the Storm, a następnie odpowiadają w parach na pytanie nauczyciela: Are you ready to become a vegetarian? Why?/Why not? Dzielą się refleksjami na forum klasy.

  3. Uczniowie zapoznają się z nagłówkami akapitów tekstu o wegetarianizmie w Exercise 2 (Przeczytaj), wybierają odpowiedzi i uzasadniają je w odniesieniu do tekstu, a następnie w parach starają się rozwinąć każdy nagłówek o kilka szczegółów, które zapamiętali z tekstu.

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba odczytuje tekst na forum klasy. Następnie uczniowie mogą zakryć tekst zadania i, wykorzystując wyrażenia, którymi uzupełnili tekst, ustnie streścić najważniejsze informacje. Alternatywnie: Pracując w parach/trójkach zadają sobie pytanie o kontekst, w jakim dane wyrażenie zostało użyte w treści zadania.

  5. Uczniowie uzupełniają na tablicy multimedialnej zdania w Exercise 4 (Przeczytaj). Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na przydatne wyrażenia, zaznaczając je na tablicy multimedialnej.

  6. Uczniowie odpowiadają na pytania w Exercise 5 (Przeczytaj). W tym celu ponownie czytają tekst Vegetarianism Takes the World by the Storm oraz teksty w Exercise 3, 4 i wybierają kilkanaście wyrażeń, które wykorzystają, wykonując Exercise 5 (Przeczytaj).

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i odpowiadają na pytania nauczyciela, np.:

  • Whose diet would you be ready to follow and why?

  • Whose diet do you find unconvincing and why?

  • Whose diet do you consider the most difficult to follow? Why? itd.

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2–4 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie analizują ilustrację interaktywną i zaznaczają przydatne słownictwo.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się). W tym celu najpierw wyszukują we wcześniejszych etapach lekcji słownictwo przydatne do odpowiedzi na każde pytanie. Następnie, wykorzystując wybrane słownictwo, odpowiadają w parach/grupach na każde z pytań. Na koniec nauczyciel pyta uczniów, jakich zwrotów, które pojawiły się na lekcji, użyli oraz jakich dodatkowych mogliby użyć.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Some time ago you changed your diet and became a vegetarian. Write an email to your English‑speaking friend to share your experience. In your email:

  • mention how long ago you changed your diet and why you decided to do so;

  • write what was the most challenging in your transition;

  • say why it’s worth trying a vegetarian diet;

  • encourage your friend to change his or her eating habits, pointing to the advantages.

Your email should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, na podstawie ilustracji interaktywnej oraz innych elementów e‑materiału, uczniowie tworzą mapę pojęć, która składa się z trzech głównych węzłów: flexitarian, vegetarian, vegan, vegan raw. Uczniowie dodają do każdego węzła słownictwo z e‑materiału, które pomoże im w opisaniu każdej z diet w rozmowie z kolegą/koleżanką z pary. Następnie, uczniowie rozmawiają w parach. Na zmianę, opisują poszczególne rodzaje diet posiłkując się słownictwem ze swojej mapy.