Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Aprioryzm i aposterioryzm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia różnice między aprioryzmem a aposterioryzmem;
wymienia i krótko charakteryzuje stanowiska w sporze między aprioryzmem a aposterioryzmem;
wskazuje rolę Immanuela Kanta w sporze między aprioryzmem a aposterioryzmem;
formułuje przykłady sądów a priori i a posteriori.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Aprioryzm i aposterioryzm”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia numer 3 w zakładce „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum. Dyskusja.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Skąd wiemy, że wiemy?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i wynotowanie najważniejszych informacji. Następnie chętni uczniowie odczytują swoje notatki. Nauczyciel komentuje je i w razie potrzeby wyjaśnia kwestie, które szczególnie sprawiły uczniom trudność.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Grafika interaktywna”. Odczytanie polecenia do multimedium: Zapoznaj się z grafiką, która prezentuje cztery główne stanowiska w sporze między aprioryzmem i aposterioryzmem. Zdecyduj, do którego stanowiska należy Kantowska koncepcja sądów syntetycznych a priori. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub rzutniku ćwiczenia nr 1 i 2. Uczniowie rozwiązują je indywidualnie. Po wyznaczonym czasie prezentują rezultaty swojej pracy na forum klasowym. Nauczyciel koryguje ewentualne błędne rozwiązania.
Nauczyciel wyświetla uczestnikom zajęć ćwiczenie nr 4. Uczniowie tym razem pracują w grupach. Ustalają wspólne stanowisko i wskazują wybraną odpowiedź, używając telefonów lub komputerów. Nauczyciel kontroluje wyniki pracy uczniów i prosi wybrane osoby o uzasadnienie swojej odpowiedzi.
Następne ćwiczenia nr 5 i 6 są rozwiązywane wspólnie przez cały zespół klasowy. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów i komentuje jej wyniki.
Ostatnią partię ćwiczeń (nr 7 i 8) uczniowie wykonują indywidualnie. Po skończonej pracy kolejno odczytują swoje odpowiedzi do obu zadań. Nauczyciel zachęca pozostałą część klasy do komentowania prezentowanych rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Uczniowie, na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją oraz podczas lekcji, układają trzy zadania quizowe związane z tematem zajęć, które następnie dają do rozwiązania wybranej osobie z klasy. W ten sposób utrwalają zdobytą wiedzę i umiejętności.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują polecenie 2 w zakładce „Grafika interaktywna”: Zabierz głos w sporze między aprioryzmem i aposterioryzmem. Opowiedz się za jednym z czterech opisanych na grafice stanowisk, a następnie uzasadnij swój wybór przez wypunktowanie argumentów za tym właśnie stanowiskiem
Materiały pomocnicze:
Grzybowski J. i inni, Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Warszawa 2016.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Grafika interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.