Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Filmowe inspiracje epoką oświecenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznają przykłady filmów zainspirowanych dziełami i myślą oświecenia;
analizują, w jaki sposób twórcy filmowi wykorzystują i przetwarzają oświeceniowe idee, motywy i symbole;
redagują recenzje na temat obejrzanego filmu inspirowanego oświeceniem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
recenzja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie wybranego filmu, dla którego inspiracją była epoka oświecenia (przykłady podane są w Materiałach dla nauczyciela) Na tej podstawie zadaniem uczniów jest napisanie recenzji bądź przygotowanie prezentacji multimedialnej ukazującej najważniejsze wydarzenia z filmu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Chętni uczniowie prezentują na forum klasy przygotowane przed lekcją materiały - recenzję bądź prezentację multimedialną. Nauczyciel komentuje przedstawione prace.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Filmowe inspiracje epoką oświecenia”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Prosi chętnego ucznia o podsumowanie informacji zawartych w obu sekcjach.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Galeria interaktywna”. Prosi chętnego ucznia o odczytanie polecenia 1. Następnie dzieli klasę na dwie grupy. Jedna notuje, w jaki sposób wymienieni w prezentacji twórcy filmowi wykorzystują i przetwarzają idee i motywy zawarte w powieściach oświeceniowych, a druga określa, na czym polega libertynizm powieści Niebezpieczne związki. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi na forum, pozostali uczniowie komentują, a nauczyciel podsumowuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook”. Uczniowie wysłuchują nagrania, które jest zamieszczone w tej sekcji. W parach redagują wypowiedź, na czym może polegać inspiracja twórcy filmowego określoną epoką. Zastanawiają się, czy film musi być wyrazem fascynacji pewną kulturą, czy też może stanowić jej krytykę lub być polemiką z filozofią danego okresu.
Praca domowa
Dla chętnych
Jakimi sposobami inteligentne kobiety epoki oświecenia mogły wejść w sferę wpływów? Podaj przykłady postaci kobiecych, które miały ambicję wpływać na kulturę i politykę i opisz, jak próbowały to osiągnąć.
Materiały pomocnicze:
file:///C:/Users/Ania/Downloads/26280‑Tekst%20artyku%C5%82u‑54561‑1-10‑20210108.pdf
Proponowane filmy: Amadeusz, reż. Miloš Forman (USA 2010), Misja Barry Lyndon, reż. Stanley Kubrick (USA, Wielka Brytania 1975), Szaleństwo króla Jerzego, reż. Nicholas Hytner (Wielka Brytania 1994), Braterstwo wilków, reż. Christophe Gans (Francja 2001) – jako konteksty dla epoki oświecenia.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.