Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dramat władzy i wolności. Dziady cz. III
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, dlaczego Dziady część III można uznać za dramat władzy i wolności;
wyjaśni, na czym polega prometeizm Konrada;
scharakteryzuje Konrada jako postać tragiczną;
opowie, jaki obraz władzy Adam Mickiewicz prezentuje w scenie balu u Senatora.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Dramat władzy i wolności. Dziady cz. III”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Uczniowie muszą znać również cały dramat Adama Mickiewicza. Przygotowują się do odpowiedzi na pytania i polecenia.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zostają podzieleni na dwa zespoły. Pierwsza grupa zajmuje się pytaniami 1‑4 (wskazanymi przez nauczyciela do pracy przed lekcją), a druga - 5‑8. Po upływie czasu określonego przez nauczyciela przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi.
Praca z multimedium. Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał polecenia z sekcji „Animacja”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi do poleceń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2 i 6 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel wyświetla na tablicy po kolei ćwiczenia nr 3, 4, 5, i 7. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.
Faza podsumowująca:
Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas.
Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Dlaczego Dziady część III można uznać za dramat władzy i wolności? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.
Praca domowa:
Jaki wpływ może mieć władza despotyczna na podległego jej człowieka? Sformułuj odpowiedź, w której odwołasz się do Dziadów części III Adama Mickiewicza oraz wybranego utworu literackiego.
Ćwiczenie 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Dziady, spektakl Telewizji Polskiej z 1983 roku, dostępny na platformie: vod.tvp.pl
Mikołaj Sokołowski, Nikt tylko Mickiewicz, Gdańsk 2008.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Animacja”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.