Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa, klasa 7
Ogólny cel kształcenia
Uczeń wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i wpływem na środowisko naturalne; respektuje podstawowe zasady ochrony środowiska; wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania prostych problemów chemicznych; stosuje poprawną terminologię; bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kształtowane kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
6) kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
opisuje wyposażenie pracowni chemicznej;
omawia zastosowanie różnych elementów obecnych w pracowni chemicznej;
odczytuje i interpretuje informacje z etykiet odczynników chemicznych;
interpretuje niektóre informacje o odczynnikach chemicznych zawarte w kartach charakterystyk.
Metody/techniki kształcenia
pogadanka
film dydaktyczny
ćwiczenia interaktywne
opis aktywny
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne są:
- karty charakterystyk różnych substancji, które można znaleźć w szkolnej pracowni.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji „Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?”
Informuje uczniów, że podczas lekcji uczniowie będą szukać odpowiedzi na pytanie „Jak możemy opisać substancje lub preparaty obecne w pracowni chemicznej?”.
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają film „Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?” i rozwiązują zadania interaktywne utrwalające zdobyte wiadomości oraz sprawdzające zrozumienie zagadnień.
W trakcie rozwiązywania zadań lub po ich rozwiązaniu nauczyciel pyta uczniów, co można znaleźć w laboratorium chemicznym.
Proszę podać przykłady szkła i sprzętu laboratoryjnego.
Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać w pracowni chemicznej? Gdzie są one zapisane?
Jakie zapamiętaliście sposoby postępowania z substancjami chemicznymi?
Jak możemy zdefiniować odczynniki chemiczne?
Jak można je opisać?
Czy z każdym odczynnikiem należy postępować tak samo? Czy zawsze trzeba zachowywać takie same środki ostrożności? Czy wszystkie odczynniki należy tak samo przechowywać i utylizować?
Dlaczego?
O czym i w jaki sposób informują nas piktogramy?
Jak można zdefiniować kartę charakterystyki substancji?
Uczniowie dzielą się na grupy trzy- lub czteroosobowe, każda grupa dostaje kartę charakterystyki substancji, którą można znaleźć w pracowni chemicznej. Zadaniem uczniów jest wybrać fragment opisu z karty i przedstawić go innym uczniom w ciekawy sposób. Uczniowie mogą więc np. zrobić plakat przedstawiający właściwości substancji, nakręcić krótki film pokazujący sposoby postępowania z substancją, gdy dostanie się do oczu (oczywiście nie wykorzystując do tego tej substancji), pokazać w postaci pantomimy piktogramy opisujące substancję, przedstawić w formie scenki stosowane środki ostrożności itd. Uczniowie mogą sami wymyślić sposób przedstawienia swojego fragmentu, nauczyciel może podpowiadać. Nauczyciel może też w każdym przypadku zaproponować fragmenty do interpretacji, jeśli całość tekstu jest dla uczniów zbyt trudna.
Uczniowie przygotowują swoje prezentacje.
Każda grupa prezentuje po kolei swoje interpretacje fragmentów opisów substancji, a po skończeniu uczniowie wspólnie podsumowują, czego dowiedzieli się o pokazywanym odczynniku chemicznym.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję, używając do tego ekranu „Podsumowanie”.
Nauczyciel zadaje pracę domową.
Praca domowa
Jeśli nie udało się dokończyć prezentacji, należy zrobić to w domu.
Znajdź w domu środek, na którego opakowaniu znajdują się piktogramy. Napisz, co to za piktogramy, co oznaczają. Napisz, czy na opakowaniu środka znajdują się jeszcze inne informacje dotyczące jego bezpiecznego użycia, a jeśli tak, to je wymień.
Metryczka
Tytuł
Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi
Gimnazjum klasa 1
1.3. Pracownia chemiczna
Przedmiot
chemia
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa, klasa 7
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:
1) bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi;
2) projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne;
4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
6) kompetencje społeczne i obywatelskie;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wymienia instalacje znajdujące się w pracowni chemicznej i opisuje ich funkcje,
opisuje sposób przechowywania odczynników chemicznych,
odczytuje i interpretuje informacje z etykiet odczynników chemicznych,
wymienia kolejne czynności podczas ważenia substancji stałej,
demonstruje, jak należy badać zapach cieczy w probówce i wyjaśnia, dlaczego
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e128
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e224
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e445
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e619