Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?

Grupa docelowa

Szkoła podstawowa, klasa 7

Ogólny cel kształcenia

Uczeń wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i wpływem na środowisko naturalne; respektuje podstawowe zasady ochrony środowiska; wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania prostych problemów chemicznych; stosuje poprawną terminologię; bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kształtowane kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

4) kompetencje informatyczne;

6) kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • opisuje wyposażenie pracowni chemicznej;

  • omawia zastosowanie różnych elementów obecnych w pracowni chemicznej;

  • odczytuje i interpretuje informacje z etykiet odczynników chemicznych;

  • interpretuje niektóre informacje o odczynnikach chemicznych zawarte w kartach charakterystyk.

Metody/techniki kształcenia

  • pogadanka

  • film dydaktyczny

  • ćwiczenia interaktywne

  • opis aktywny

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne.

Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne są:

- karty charakterystyk różnych substancji, które można znaleźć w szkolnej pracowni.

Nauczyciel przedstawia temat lekcji „Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?”

Informuje uczniów, że podczas lekcji uczniowie będą szukać odpowiedzi na pytanie „Jak możemy opisać substancje lub preparaty obecne w pracowni chemicznej?”.

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają film „Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?” i rozwiązują zadania interaktywne utrwalające zdobyte wiadomości oraz sprawdzające zrozumienie zagadnień.

W trakcie rozwiązywania zadań lub po ich rozwiązaniu nauczyciel pyta uczniów, co można znaleźć w laboratorium chemicznym.

Proszę podać przykłady szkła i sprzętu laboratoryjnego.

Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać w pracowni chemicznej? Gdzie są one zapisane?

Jakie zapamiętaliście sposoby postępowania z substancjami chemicznymi?

Jak możemy zdefiniować odczynniki chemiczne?

Jak można je opisać?

Czy z każdym odczynnikiem należy postępować tak samo? Czy zawsze trzeba zachowywać takie same środki ostrożności? Czy wszystkie odczynniki należy tak samo przechowywać i utylizować?

Dlaczego?

O czym i w jaki sposób informują nas piktogramy?

Jak można zdefiniować kartę charakterystyki substancji?

Uczniowie dzielą się na grupy trzy- lub czteroosobowe, każda grupa dostaje kartę charakterystyki substancji, którą można znaleźć w pracowni chemicznej. Zadaniem uczniów jest wybrać fragment opisu z karty i przedstawić go innym uczniom w ciekawy sposób. Uczniowie mogą więc np. zrobić plakat przedstawiający właściwości substancji, nakręcić krótki film pokazujący sposoby postępowania z substancją, gdy dostanie się do oczu (oczywiście nie wykorzystując do tego tej substancji), pokazać w postaci pantomimy piktogramy opisujące substancję, przedstawić w formie scenki stosowane środki ostrożności itd. Uczniowie mogą sami wymyślić sposób przedstawienia swojego fragmentu, nauczyciel może podpowiadać. Nauczyciel może też w każdym przypadku zaproponować fragmenty do interpretacji, jeśli całość tekstu jest dla uczniów zbyt trudna.

Uczniowie przygotowują swoje prezentacje.

Każda grupa prezentuje po kolei swoje interpretacje fragmentów opisów substancji, a po skończeniu uczniowie wspólnie podsumowują, czego dowiedzieli się o pokazywanym odczynniku chemicznym.

Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję, używając do tego ekranu „Podsumowanie”.

Nauczyciel zadaje pracę domową.

Praca domowa

Jeśli nie udało się dokończyć prezentacji, należy zrobić to w domu.

Znajdź w domu środek, na którego opakowaniu znajdują się piktogramy. Napisz, co to za piktogramy, co oznaczają. Napisz, czy na opakowaniu środka znajdują się jeszcze inne informacje dotyczące jego bezpiecznego użycia, a jeśli tak, to je wymień.

mb98c7100287f38b1_1520324527645_0

Metryczka

Tytuł

Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Gimnazjum klasa 1

1.3. Pracownia chemiczna

Przedmiot

chemia

Etap edukacyjny

Szkoła podstawowa, klasa 7

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

4) kompetencje informatyczne;

6) kompetencje społeczne i obywatelskie;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • wymienia instalacje znajdujące się w pracowni chemicznej i opisuje ich funkcje,

  • opisuje sposób przechowywania odczynników chemicznych,

  • odczytuje i interpretuje informacje z etykiet odczynników chemicznych,

  • wymienia kolejne czynności podczas ważenia substancji stałej,

  • demonstruje, jak należy badać zapach cieczy w probówce i wyjaśnia, dlaczego

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e128

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e224

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e445

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e619