Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?

Grupa docelowa

Szkoła podstawowa, klasa 7

Ogólny cel kształcenia

Uczeń wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i wpływem na środowisko naturalne; respektuje podstawowe zasady ochrony środowiska; wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania prostych problemów chemicznych; stosuje poprawną terminologię; bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kształtowane kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

4) kompetencje informatyczne;

6) kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • opisuje wyposażenie pracowni chemicznej;

  • omawia zastosowanie różnych elementów obecnych w pracowni chemicznej;

  • odczytuje i interpretuje informacje z etykiet odczynników chemicznych;

  • interpretuje niektóre informacje o odczynnikach chemicznych zawarte w kartach charakterystyk.

Metody/techniki kształcenia

  • pogadanka

  • film dydaktyczny

  • ćwiczenia interaktywne

  • opis aktywny

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne.

Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne są:

- karty charakterystyk różnych substancji, które można znaleźć w szkolnej pracowni.

Nauczyciel przedstawia temat lekcji „Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?”

Informuje uczniów, że podczas lekcji uczniowie będą szukać odpowiedzi na pytanie „Jak możemy opisać substancje lub preparaty obecne w pracowni chemicznej?”.

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają film „Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?” i rozwiązują zadania interaktywne utrwalające zdobyte wiadomości oraz sprawdzające zrozumienie zagadnień.

W trakcie rozwiązywania zadań lub po ich rozwiązaniu nauczyciel pyta uczniów, co można znaleźć w laboratorium chemicznym.

Proszę podać przykłady szkła i sprzętu laboratoryjnego.

Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać w pracowni chemicznej? Gdzie są one zapisane?

Jakie zapamiętaliście sposoby postępowania z substancjami chemicznymi?

Jak możemy zdefiniować odczynniki chemiczne?

Jak można je opisać?

Czy z każdym odczynnikiem należy postępować tak samo? Czy zawsze trzeba zachowywać takie same środki ostrożności? Czy wszystkie odczynniki należy tak samo przechowywać i utylizować?

Dlaczego?

O czym i w jaki sposób informują nas piktogramy?

Jak można zdefiniować kartę charakterystyki substancji?

Uczniowie dzielą się na grupy trzy- lub czteroosobowe, każda grupa dostaje kartę charakterystyki substancji, którą można znaleźć w pracowni chemicznej. Zadaniem uczniów jest wybrać fragment opisu z karty i przedstawić go innym uczniom w ciekawy sposób. Uczniowie mogą więc np. zrobić plakat przedstawiający właściwości substancji, nakręcić krótki film pokazujący sposoby postępowania z substancją, gdy dostanie się do oczu (oczywiście nie wykorzystując do tego tej substancji), pokazać w postaci pantomimy piktogramy opisujące substancję, przedstawić w formie scenki stosowane środki ostrożności itd. Uczniowie mogą sami wymyślić sposób przedstawienia swojego fragmentu, nauczyciel może podpowiadać. Nauczyciel może też w każdym przypadku zaproponować fragmenty do interpretacji, jeśli całość tekstu jest dla uczniów zbyt trudna.

Uczniowie przygotowują swoje prezentacje.

Każda grupa prezentuje po kolei swoje interpretacje fragmentów opisów substancji, a po skończeniu uczniowie wspólnie podsumowują, czego dowiedzieli się o pokazywanym odczynniku chemicznym.

Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję, używając do tego ekranu „Podsumowanie”.

Nauczyciel zadaje pracę domową.

Praca domowa

Jeśli nie udało się dokończyć prezentacji, należy zrobić to w domu.

Znajdź w domu środek, na którego opakowaniu znajdują się piktogramy. Napisz, co to za piktogramy, co oznaczają. Napisz, czy na opakowaniu środka znajdują się jeszcze inne informacje dotyczące jego bezpiecznego użycia, a jeśli tak, to je wymień.

mb98c7100287f38b1_1520324527645_0

Metryczka

Tytuł

Jakie tajemnice skrywa szkolna pracownia chemiczna?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Gimnazjum klasa 1

1.3. Pracownia chemiczna

Przedmiot

chemia

Etap edukacyjny

Szkoła podstawowa, klasa 7

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

4) kompetencje informatyczne;

6) kompetencje społeczne i obywatelskie;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • wymienia instalacje znajdujące się w pracowni chemicznej i opisuje ich funkcje,

  • opisuje sposób przechowywania odczynników chemicznych,

  • odczytuje i interpretuje informacje z etykiet odczynników chemicznych,

  • wymienia kolejne czynności podczas ważenia substancji stałej,

  • demonstruje, jak należy badać zapach cieczy w probówce i wyjaśnia, dlaczego

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e128

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e224

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e445

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIiSm0xKqr#iIiSm0xKqr_d5e619