Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Opisujemy zjawisko odbicia i załamania fali na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się fal |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia, dla każdego zespołu: szklanka, słomka lub łyżeczka, woda |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Prawo odbicia”, „Prawo załamania fal”, „Co to jest całkowite wewnętrzne odbicie?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie podają znane sobie przykłady fal. Nauczyciel przypomina, czym jest fala. Następnie wyświetla Rys. 2, ilustrujący przejście fali świetlnej z powietrza do wody. Uczniowie definiują i pokazują kąt padania i załamania oraz podają prawa odbicia i załamania fali. Uczniowie z pomocą nauczyciela analizują przejście światła z wody do powietrza, zauważając, że ilustruje to taki sam rysunek jak poprzednio, tylko z odwróconymi kierunkami promieni. Uczniowie robią doświadczenie: obserwują słomkę włożoną do szklanki z wodą. Dyskutują o wynikach obserwacji i przyczynie obrazu pozornie „złamanej słomki”. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1- 4 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może też być wykorzystany przez uczniów poza lekcjami do kształcącej zabawy. |