Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak działa piorunochron? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, eksperyment naukowy, prezentacja multimedialna |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | Generator Van de Graaffa, przewodząca kula lub czasza, gwóźdź |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, jakie własności mają przewodniki oraz jak rozkłada się ładunek elektryczny na powierzchni przewodnika, w zależności od jego krzywizny. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, przeprowadzają doświadczenie: do uruchomionego generatora Van de Graaffa zbliżona jest uziemiona przewodząca kula, co skutkuje cyklicznymi wyładowaniami pomiędzy czaszą generatora a powierzchnią kuli. Po zbliżeniu do czaszy generatora gwoździa trzymanego w dłoni, wyładowania ustają. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują w parach zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości, uczniowie rozwiązują zadania 5‑8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |