Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: Język polski

Temat: Barok – powtórzenie wiadomości cz. 1

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Teksty polecane do samokształcenia
6) Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • powtórzy wiadomości z epoki baroku;

  • wskaże cechy charakterystyczne sztuki baroku;

  • rozpozna współczesne nawiązania do sztuki baroku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz barok. Uczniowie zapisują skojarzenia z czasem, w którym obowiązywał przerost formy nad treścią.

  2. Nauczyciel wysypuje na biurko kawałki kolorowego szkła. Uczniowie układają z niego mozaiki, tak by uzyskać najciekawszy efekt odbijania się światła. Rejestrują efekty swojej pracy za pomocą telefonu komórkowego.
    Nauczyciel mówi o przepychu i funkcji wywoływania poruszenia (wzruszenia) odbiorcy przez dzieła sztuki.

  3. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.

  2. Uczniowie zapoznają się z prezentacją i na jej podstawie charakteryzują sztukę baroku.

  3. Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach zapoznali się z mapą myśli, a następnie wykonali polecenie 1 zamieszczone w tej sekcji. Mogą korzystać z telefonów komórkowych z dostępem do internetu. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają przykłady, którymi uzupełnili mapę myśli. Później nauczyciel prosi o wybranie jednego z utworów przedstawionych na mapie myśli i wskazanie elementów świadczących o nawiązaniach do sztuki baroku.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania i powtórzenia wiadomości o baroku uczniowie odpowiadają na pytania.
    Przykładowe pytania:
    - Co oznaczają terminy: barok, klasycyzm?
    - Którego z twórców barokowych uważasz za najwybitniejszego?
    - Czym charakteryzuje się sztuka barokowa?

Praca domowa:

  1. Wybierz z prezentacji jednego przedstawiciela sztuki baroku i przygotuj referat na temat jego stylu i dzieł.

Materiały pomocnicze:

  • Shaerman J., Manieryzm, Warszawa 1970.

  • Kubalska‑Sulkiewicz K., Bielska‑Łach M., Manteuffel‑Szarota A., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.