Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Nerwy czaszkowe – przebieg i obszary unerwiane

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
5) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
g) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje przebieg i obszary unerwione przez nerwy czaszkowe;

  • klasyfikuje nerwy czaszkowe w zależności od kierunku przewodzenia bodźca.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

Metody i techniki nauczania:

  • metoda 5 kroków;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • quiz;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • schemat (zob. materiały pomocnicze);

  • kartki do losowania (zob. materiały pomocnicze).

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali wprowadzenie do e‑materiału.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie: „Czego chcielibyście się dowiedzieć podczas lekcji na temat nerwów czaszkowych?”. Propozycje uczniów są notowane na tablicy.

  3. Nauczyciel pomaga uczniom sformułować cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i wyjaśnia zasady pracy z e‑materiałem metodą pięciu kroków:

    • Pobieżnie przejrzyj e‑materiał.

    • Zapoznaj się z grafiką interaktywną zmieszczoną w sekcji „Grafika interaktywna”, a następnie wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 w sekcji „Sprawdź się”. Przygotuj uzasadnienia poprawych odpowiedzi.

    • Dokładnie przeczytaj tekst znajdujący się w sekcji „Przeczytaj”.

    • Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 oraz 8.

    • Przedstaw ustnie wyniki pracy.

  2. Uczniowie w grupach zapoznają się z e‑materiałem, wykonują ćwiczenia.

  3. Grupy prezentują wyniki ćwiczeń wraz z uzasadnieniem poprawnych odpowiedzi, nauczyciel ocenia ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wydrukami schematu do uzupełnienia, który stanowi zestawienie informacji o nerwach czaszkowych (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają schemat. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.

  2. Wskazany przez nauczyciela uczeń losuje kartkę z zagadnieniem (zob. materiały pomocnicze). Układa pytanie do wylosowanego zagadnienia, a chętni uczniowie odpowiadają na nie. Osoba, która poprawnie udzieli odpowiedzi, losuje kolejną kartkę i układa do niej pytanie.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują polecenia zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna”.

Materiały pomocnicze

RwkVvxaSDadt3

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Załącznik 1. Schemat do uzupełnienia”.

Załącznik 1. Schemat do uzupełnienia.
Plik PDF o rozmiarze 12.74 KB w języku polskim
RUt171Ypqkt5R

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Załącznik 2. Kartki do losowania”.

Załącznik 2. Kartki do losowania.
Plik PDF o rozmiarze 26.38 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana także na lekcji dotyczącej obwodowego układu nerwowego.