Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Renesansowa filozofia polityczna: Tommaso Campanella
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz poglądy Tomassa Campanelli na idealne państwo - Miasto Słońca.
Porównasz utopie Campanelli i More'a: wskażesz podobieństwa i różnice.
Ocenisz pomysł ścisłego kontrolowania obywateli Miasta Słońca: czy jest to pomysł możliwy i dopuszczalny do zrealizowania we współczesnym świecie? A może już jest po części realizowany?
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna poglądy Tomassa Campanelli na idealne państwo - Miasto Słońca;
porówna utopie Campanelli i More'a: wskaże podobieństwa i różnice;
oceni pomysł ścisłego kontrolowania obywateli Miasta Słońca: czy jest to pomysł możliwy i dopuszczalny do zrealizowania we współczesnym świecie? A może już jest po części realizowany?
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z multimedium;
praca z tekstem;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Renesansowa filozofia polityczna: Tommaso Campanella” uczestnikom zajęć. Prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie mają za zadanie przygotować przykłady z tekstów kultury oraz z życia ilustrujące zagadnienia związane z tematem lekcji.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby podali przykłady tekstów kultury lub sytuacji z życia, które ilustrują zagadnienia związane z tematem lekcji. Ochotnicy podają przygotowane wcześniej przykłady i uzasadniają swój wybór.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie czyta polecenie Jakie są szanse na to, że można stworzyć państwo i społeczństwo utopijne? Odpowiedz, powołując się na poznane już przykłady utopii. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Film edukacyjny”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Delumeau, Folwark zwierzęcy J., Tajemnica Campanelli, tłum. E. Burska, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać nagranie audiobooka do wprowadzenia w temat lekcji.