Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Państwa na przestrzeni dziejów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

3) przedstawia najważniejsze teorie genezy państwa (Arystotelesa, teistyczna, umowy społecznej, podboju, marksistowska).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje zmiany zachodzące w organizacji państw, a wynikające z rozwoju cywilizacyjnego;

  • prezentuje znaczenie państwa dla funkcjonowania społecznego jednostki;

  • wskazuje różnicę w postrzeganiu państwa przez poddanego i obywatela;

  • analizuje znaczenie zaangażowania obywatela w działania państwa.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • metoda jigsaw;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Na poprzednich zajęciach uczniowie odliczają do pięciu. Każda grupa numerów zapoznaje się z jednym z pięciu systemów politycznych charakterystycznych dla poszczególnych okresów historycznych i przygotowuje prezentację.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Metoda jigsaw. Uczniowie łączą się w grupy pięcioosobowe w taki sposób, żeby w każdej grupie znalazła się jedna osoba o danym numerze. Każdy wyjaśnia pozostałym członkom grupy system polityczny, na którego temat przygotował prezentację. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania, monitoruje jego przebieg, dbając, by uczniowie rzeczywiście uczyli się wzajemnie i przygotowali wspólną prezentację przedstawiającą zmiany w systemach politycznych.

2. Metoda jigsaw. Tym razem uczniowie łączą się w pięć grup zgodnie z przypisanymi wcześniej numerami (tj. jedynki, dwójki itd.). Zadaniem każdej grupy jest wprowadzenie do prezentacji zmian i uzupełnienie ich o systemy polityczne, które nie były uwzględnione wcześniej. Materiałów potrzebnych do uzupełnienia prezentacji uczniowie szukają w dostępnych źródłach.

3. Wspólne przejrzenie zebranych materiałów i tworzenie klasowej prezentacji. Na jej podstawie nauczyciel wskazuje na okoliczności zmian systemów politycznych. Wyjaśnia, jaką rolę w tych zmianach odgrywały jednostki wybitne, a jaka była rola poddanych i obywateli. Chętne/wybrane osoby przedstawiają podsumowanie.

4. Praca z multimedium – linia chronologiczna. W ramach podsumowania tej części zajęć uczniowie analizują, jakie zmiany zachodziły w systemie politycznym Francji na przestrzeni dziejów. Dyskusja.

Faza podsumowująca

1. Rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

2. W ramach podsumowania uczniowie wskazują najwybitniejsze postacie, które miały wpływ na zmiany ustrojowe, i oceniają ich wkład. Porównują sytuacje z różnych okresów cywilizacyjnych. Oceniają też wpływ społeczeństwa na władzę w zależności od systemu politycznego.

Praca domowa:

Stwórz linię chronologiczną przedstawiającą zmiany ustrojowe Polski. Zaznacz podobieństwa i różnice między ewolucją ustroju Polski a modelem omówionym na lekcji i wskaż przyczyny tych różnic.

Materiały pomocnicze:

Andrzej Błaszczyk, Ewolucja państwa wybór tekstów, Warszawa 1997.

Walentin Lubaszyc, Ewolucja państwa jako politycznej instytucji społecznej, Warszawa 2011.

Eugeniusz Zieliński, Nauka o państwie i polityce, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie na podstawie linii chronologicznej mogą spróbować wskazać, jakie czynniki cywilizacyjne miały wpływ na zmiany polityczne we Francji. Nauczyciel na podstawie osi czasu może przygotować grę w bingo i wykorzystać ją do podsumowania lekcji.