Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: La Niña – powstanie i konsekwencje.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa:
IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń 1) wyjaśnia mechanizm falowania wód morskich i upwellingu oraz wpływ mechanizmu ENSO na środowisko geograficzne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje czynniki kształtujące cyrkulację nad Pacyfikiem,
analizuje zależności między pasatami a oceanem,
ocenia wpływ zjawiska La Niña na działalność człowieka.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja z wykorzystaniem gwiazdy pytań /plakaty/, praca z mapą, animacja interaktywna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, guma mocująca, pisaki
Materiały pomocnicze:
Jacek Piskozub, Klimat a ocean: wczoraj, dziś i jutro, kurs wykładów dla doktorantów 2017/2018.
Karta pracy.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi uczniów o przypomnienie przyczyn i skutków poznanego wcześniej zjawiska El Niño.
Następnie nawiązuje do zjawiska La Niña – np. El Niño podwyższa temperaturę wód powierzchniowych wschodniego Pacyfiku, czy zatem istnieje zjawisko, które obniża temperaturę wód powierzchniowych na równikowym wschodnim Pacyfiku?
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią e‑materiału dotyczącego Oscylacji Południowej.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy cztero-, pięcioosobowe; grupy otrzymują duży arkusz papieru, wybierają lidera, który ma koordynować pracę grupy, a następnie prezentować wyniki jej pracy całej klasie.
Następnie nauczyciel objaśnia, na czym ma polegać praca grup – celem jest dyskusje na temat zjawiska La Niña według schematu (gwiazda pytań). Celem dyskusji jest wykonanie plakatu (załącznik). Nauczyciel podkreśla konieczność pracy z mapą – uczniowie powinni wskazać omawiane zjawisko i jego skutki na mapie fizycznej świata.
Uczniowie wykorzystując e‑materiał (schemat, grafiki w części Przeczytaj) oraz podręcznik, dyskutują nad zjawiskiem, a następnie tworzą plakaty.
Nauczyciel wspiera uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia pojawiające się w grupie problemy.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy.
Nauczyciel wybiera kolejność prezentacji prac grup (można wybrać jedną i poprosić pozostałych uczniów, aby uzupełniali wypowiedzi poprzedników) – zwraca uwagę na poprawność wskazywania miejsc występowania zjawiska i jego skutków na mapie fizycznej świata.
Nauczyciel ocenia pracę grup (stara się uwzględnić wszystkie grupy).
Faza podsumowująca
Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie animacji w e‑materiale i o odpowiedź na zawarte tam polecenia.
Następnie nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału - uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Praca domowa
Wyjaśnij wpływ La Niña i El Niño na żyzność wód oceanicznych u wybrzeży Ameryki Południowej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animację można wykorzystać w toku lekcji dotyczącej problemów środowiskowych współczesnego świata (zakres rozszerzony XVIII. 1);
grafikę (animację) można wykorzystać także w trakcie lekcji o rozmieszczeniu głównych łowisk i o połowach ryb na świecie (zmiany w czasie występowania omawianego zjawiska) – zakres podstawowy X. 6).