Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: La Niña – powstanie i konsekwencje.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń 1) wyjaśnia mechanizm falowania wód morskich i upwellingu oraz wpływ mechanizmu ENSO na środowisko geograficzne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje czynniki kształtujące cyrkulację nad Pacyfikiem,

  • analizuje zależności między pasatami a oceanem,

  • ocenia wpływ zjawiska La Niña na działalność człowieka.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja z wykorzystaniem gwiazdy pytań /plakaty/, praca z mapą, animacja interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, guma mocująca, pisaki

Materiały pomocnicze:

  • Jacek Piskozub, Klimat a ocean: wczoraj, dziś i jutro, kurs wykładów dla doktorantów 2017/2018.

  • Karta pracy.

RzTA2qjsuiTeM

Pobierz załącznik

Zjawisko La Niña. Dyskusja z wykorzystaniem gwiazdy pytań – praca w grupach
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 1.41 MB w języku polskim

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi uczniów o przypomnienie przyczyn i skutków poznanego wcześniej zjawiska El Niño.

  • Następnie nawiązuje do zjawiska La Niña – np. El Niño podwyższa temperaturę wód powierzchniowych wschodniego Pacyfiku, czy zatem istnieje zjawisko, które obniża temperaturę wód powierzchniowych na równikowym wschodnim Pacyfiku?

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią e‑materiału dotyczącego Oscylacji Południowej.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy cztero-, pięcioosobowe; grupy otrzymują duży arkusz papieru, wybierają lidera, który ma koordynować pracę grupy, a następnie prezentować wyniki jej pracy całej klasie.

  • Następnie nauczyciel objaśnia, na czym ma polegać praca grup – celem jest dyskusje na temat zjawiska La Niña według schematu (gwiazda pytań). Celem dyskusji jest wykonanie plakatu (załącznik). Nauczyciel podkreśla konieczność pracy z mapą – uczniowie powinni wskazać omawiane zjawisko i jego skutki na mapie fizycznej świata.

  • Uczniowie wykorzystując e‑materiał (schemat, grafiki w części Przeczytaj) oraz podręcznik, dyskutują nad zjawiskiem, a następnie tworzą plakaty.

  • Nauczyciel wspiera uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia pojawiające się w grupie problemy.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy.

  • Nauczyciel wybiera kolejność prezentacji prac grup (można wybrać jedną i poprosić pozostałych uczniów, aby uzupełniali wypowiedzi poprzedników) – zwraca uwagę na poprawność wskazywania miejsc występowania zjawiska i jego skutków na mapie fizycznej świata.

  • Nauczyciel ocenia pracę grup (stara się uwzględnić wszystkie grupy).

Faza podsumowująca

  • Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie animacji w e‑materiale i o odpowiedź na zawarte tam polecenia.

  • Następnie nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału - uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

Praca domowa

  • Wyjaśnij wpływ La NiñaEl Niño na żyzność wód oceanicznych u wybrzeży Ameryki Południowej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Animację można wykorzystać w toku lekcji dotyczącej problemów środowiskowych współczesnego świata (zakres rozszerzony XVIII. 1);

  • grafikę (animację) można wykorzystać także w trakcie lekcji o rozmieszczeniu głównych łowisk i o połowach ryb na świecie (zmiany w czasie występowania omawianego zjawiska) – zakres podstawowy X. 6).