Dla nauczyciela
Autorzy e‑materiału: Marzena Pepłowska, Konrad Gniazdowski
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: You’re Smart, But Are You School‑smart? / Jesteś mądry, ale czy też bystry?
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.3, II.5, III.1, V.1, V.2, V.7, V.10, VII.3, VII.4, VII.9, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.2, XIII, XIV
Poziom nauczania - podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń posługuje się słownictwem związanym z nauką w szkole.
Uczeń stosuje zaimki nieokreślone none, nothing, nowhere, neither, no one/nobody.
Uczeń potrafi wyjaśnić, w jaki sposób uczy się do sprawdzianów.
Uczeń pisze e‑mail, w którym dzieli się swoimi sposobami na skuteczną naukę do testów.
Cele motywacyjne:
Uczeń potrafi opowiedzieć o szkole i procesie nauki, korzystając z odpowiedniego słownictwa oraz zaimków nieokreślonych.
Uczeń rozwija wiedzę na temat sposób efektywnego przygotowywania się do sprawdzianów.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje zdjęcie ucznia przy biurku (Wprowadzenie) i pyta, co oznacza wyrażenie school smart. Uczniowie podają przykłady według schematu:
When you are school smart ... you know how to talk to teachers. When you are school smart ... you are polite.
Następnie wprowadza temat lekcji.
W ramach rozgrzewki uczniowie na wyścigi uzupełniają krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Learning the Right Things i samodzielne odpowiedzenie na pytanie w Exercise 2 (Przeczytaj).
Uczniowie indywidualnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni prezentują na forum klasowym metody zaproponowane przez kolegę/koleżankę z pary.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zaznaczyli w tekście no one, nowhere, nothing, none and neither. Następnie, korzystając z informacji zawartych w e‑materiale, wyjaśnia zasady przeczeń.
Uczniowie piszą pięć zdań o swojej szkole ze zwrotami: no one, nowhere, nothing, none and neither. Odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel zapowiada, że teraz klasa zajmie się słownictwem związanym ze szkołą i byciem school‑smart. W ramach rozgrzewki prosi o zaznaczenie na wyścigi wyrazów związanych ze szkołą w Exercise 1 (Mapa pojęć). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel wyświetla mapę pojęć i zapisuje na tablicy trzy końcówki: -tion/ion, -se/-ze,-ty. Pyta uczniów, która końcówka służy do tworzenia rzeczowników odczasownikowych (-tion/ion), a następnie prosi, aby uczniowie uzupełnili na tablicy mapę pojęć rzeczownikami odczasownikowymi.
Uczniowie, używając słownictwa z mapy pojęć, uzupełniają indywidualnie Exercise 3 (Mapa pojęć). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę interaktywną.
Nauczyciel prosi o wykonanie w parach Exercise 2 (Mapa pojęć). Chętni odgrywają dialog z Exercise 2 (Mapa pojęć).
Nauczyciel zadaje pytanie z Exercise 4 (Mapa pojęć) i prosi kilku uczniów, aby odpowiedzieli na forum klasy.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wysłuchali dialogu (Sprawdź się) pomiędzy nauczycielem i uczniem. Na jego podstawie uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Odpowiedzi nanoszą na tablicę interaktywną.
Uczniowie słuchają dialogu po raz drugi i indywidualnie uzupełniają Exercise 3 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi i odczytują dialog w parach.
Nauczyciel prosi uczniów, by w grupach wyrazili opinie dotyczącą “Grades are important, but are they everything?”. Uczniowie używają zwrotów:
I believe that…
There’s nothing more important than…
You can always…
It’s not the end of the world when…
Nowhere is a better place to study than…
It’s as simple as that!
Po dyskusjach uczniowie podsumowują rozmowy na forum zespołu klasowego.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 i 6 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę interaktywną lub odczytują je na głos.
Uczniowie w parach rozmawiają o tym, czego nie ma w ich szkole i zapisują spostrzeżenia: In groups, talk about the things that are not there at your school. Use the following words: no one, nothing, nowhere, none, neither. Dzielą się wnioskami na forum klasy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 4, 5, 7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend has had a lot of tests at school recently, which made him feel overwhelmed. You want to support him in hard times. Write him an e‑mail and:
mention two methods you use to avoid nervous situations before the test;
explain to your friend what you do when you don’t understand the topic of the lesson;
share your proven method for successful learning;
justify why it is important to study 'smart' and offer a meeting as a break from studying.
Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie mogą (zamiast jednego z ćwiczeń gramatyczno‑leksykalnych) dopisać do mapy pojęć inne czynności związane z funkcjonowaniem szkoły.
W ramach pracy domowej uczniowie mogą (zamiast pracy pisemnej) przeanalizować mapę pojęć i napisać list do Marsjanina, tłumacząc komuś, kto pochodzi z innej planety i nigdy nie był w szkole:
What is an examination/exam?
What is a discussion?
What is a correction?
Uczniowie nie tylko używają wyrazów discuss, examine czy correct, lecz także są zmuszeni zastosować ich synonimy. Ćwiczenie rozwija podstawowe umiejętności związane z teorią umysłu (umiejętnością rozumienia, że odbiorca naszych wypowiedzi nie wie tego samego, co my), a więc pośrednio rozwija umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnych.