Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Rzędowość alkoholi
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
1) porównuje budowę cząsteczek alkoholi i fenoli; wskazuje wzory alkoholi pierwszo–, drugo– i trzeciorzędowych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia rodzaje rzędowości;
klasyfikuje alkohole zgodnie z ich rzędowością;
wykonuje doświadczenie pozwalające na rozpoznanie rzędowości alkoholi.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
wirtualne laboratorium;
doświadczenie chemiczne;
technika termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/tablety, smartfony z Internetem, komputery;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel rysuje na tablicy wzory strukturalne cząsteczek przykładowych alkoholi I–, II– i III–rzędowych i pyta uczniów czy wiedzą czym się różnią narysowane struktury? Do jakiej klasy związków chemicznych należą?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Czym jest rzędowość alkoholi? Co oznacza, że alkohol jest II–rzędowy? A czy alkohol może być zerowego rzędu?
Faza realizacyjna:
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj” dotyczącą określania rzędowości alkoholi. Na jego podstawie uczniowie w parach mają za zadanie zaprezentować wzór strukturalny cząsteczki przykładowego alkoholu, którego rzędowość chcieliby określić z pomocą pozostałych uczniów. Każda para po kolei prezentuje swoje przykłady, pozostali uczniowie starają się pomóc kolegom. Nauczyciel rozwiązuje kwestie sporne. Powrót do fazy wstępnej i porównanie definicji rzędowości alkoholi.
Nauczyciel poleca pracę w parach z wirtualnym laboratorium, by poznać i zrozumieć próbę Lucasa. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i pracując z wirtualnym laboratorium uzupełniają dziennik laboratoryjny.
Doświadczenie chemiczne – „Określanie rzędowości alkoholi”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia i wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie obserwują zmiany podczas doświadczenia, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez liderów grup efektów pracy.
Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materile w sekcji „Przeczytaj” dotyczącymi zależności właściwości alkoholi od ich rzędowości. Po wyznaczonym czasie uczniowie z nauczycielem omawiają nowe treści. Przykładowe równania reakcji chemicznych chętni uczniowie zapisują na tablicy, pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują ich poprawność.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów do zrozumienia próby Lucasa przed jej samodzielnym przeprowadzeniem.
Materiały pomocnicze:
1. Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz cenki dla uczniów.
2. Doświadczenie chemiczne: „Oznaczanie rzędowości alkoholi”.
Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statywy do probówek, pipety.
Odczynniki chemiczne: alkohole, np. etanol, metanol, 2–metylopropan–2–ol, propan–2–ol, 2–metylopropan–2–ol, fenylometanol, butan–2–ol; odczynnik Lucasa (roztwór chlorku cynku w stężonym kwasie chlorowodorowym).
Instrukcja wykonania:
- W probówkach umieść po kilka cmIndeks górny 33 danego alkoholu.
- Do każdej probówki dodaj odczynnika Lucasa.
- Obserwuj zachodzące zmiany w czasie.
3. Karty charakterystyk substancji chemicznych.