Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sortowanie przez zliczanie w języku Java
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Utrwalisz wiadomości na temat algorytmu sortowania przez zliczanie.
Zaimplementujesz optymalny algorytm sortowania przez zliczanie w języku Java.
Zbudujesz za pomocą bloków schemat algorytmu counting sort.
Wyjaśnisz wykorzystanie klucza w sortowaniu przez zliczanie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie rozwiązują Problem 1 z sekcji „Przeczytaj”.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sortowanie przez zliczanie w języku Java”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. W ramach sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji, wybrane osoby przedstawiają najważniejsze informacje z sekcji „Przeczytaj”. W kolejnym kroku uczniowie w parach analizują przedstawione w tej sekcji algorytmy i testują je na swoich komputerach. W kolejnym kroku wykonują polecenie 1 z tej sekcji, a następnie zapoznają się z filmem.
Praca z multimedium. Uczniowie w parach realizują polecenie 1 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują rozwiązania z wynikami pracy innej grupy.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”. Chętna osoba prezentuje swoje rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Schemat interaktywny” .
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Schemat interaktywny” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.