Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Faszcza
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Watch the Sky: Meteor Shower / Popatrz w niebo. Rój meteorów
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.13, II.5, III.5, V.1, V.10, VII.3, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.2, X, XII, XIII, XIV
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące ciał niebieskich.
Uczeń umie wskazać różnice pomiędzy poszczególnymi ciałami niebieskimi.
Uczeń potrafi wyjaśnić, kiedy jest najlepszy czas i jakie są najdogodniejsze miejsca na obserwację roju meteorów.
Uczeń potrafi zredagować wpis na szkolny blog, w którym dzieli się informacjami na temat meteorów.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące ciał niebieskich.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat ciał niebieskich.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
Do you enjoy stargazing? Why/why not?
What makes stargazing interesting to lots of people all over the world?
Do you know much about the sky? itp.
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel wskazuje na kolejne ilustracje, a uczniowie odczytują dopasowane do nich słowa.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w dwóch grupach: grupa A i grupa B. Grupa A zapoznaje się z pierwszą połową tekstu When You Wish Upon a Star, grupa B czyta trzy ostatnie akapity tekstu. Uczniowie w swoich grupach tworzą pytania do treści fragmentów, które przeczytali. Po sprawdzeniu z nauczycielem poprawności pytań uczniowie pracują w parach mieszanych: uczeń z grupy A i uczeń z grupy B. Wymieniają się przygotowanymi pytaniami i odpowiadają na nie po zapoznaniu się z częścią tekstu drugiej grupy. Na zakończenie pytania omawiane są na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i prezentują je na forum klasy, uzasadniając odpowiednimi fragmentami z akapitów.
Uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a chętni odczytują je na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie ustnie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj). Zamieniają się rolami.
Uczniowie łączą ilustracje z nazwami w Exercise 1 (Plik audio).
Uczniowie zapoznają się z nagraniem i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Dodatkowo wyjaśniają, dlaczego pozostałe odpowiedzi są błędne.
Indywidualni uczniowie odczytują zdania z Exercise 3 (Plik audio), a pozostali decydują na forum klasy, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe. Starają się uzasadnić decyzje, powołując się na treści z nagrania, które zapamiętali lub na transkrypt nagrania.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Chętna osoba odczytuje odpowiedź na na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie odpowiadają na pytanie w parach lub małych grupach i prezentują wnioski na forum klasy. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają, czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Recently you got into sky watching. You want to share information about your new hobby with your schoolmates on the school blog. In your blog:
inform why you’ve became interested in sky watching;
mention the benefits of observing the sky;
explain what have you seen in the sky recently;
invite your schoolmates to observe the sky with you.
Use 100–150 words.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie, na podstawie nagrania, w szczególności podcastu z nagrania, tworzą ulotkę dla amatorów oglądania nieba zawierającą 5 najważniejszych porad na temat tego gdzie, jak i kiedy oglądać gwiazdy, oraz co przyda się podczas tej aktywności. Na kolejnej lekcji prezentują ulotki w parach lub grupach. Nauczyciel ocenia poprawność językową i pomysłowość wykonania.