Autorka e‑materiału: Justyna Płachta

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Who Are You? / Kim jesteś?

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, II.1, II.2, II.5, II.6, III.1, III.4, III.7, V.1, V.3, V.8, VII.3, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo związane z formularzami osobowymi.

  2. Uczeń udziela informacji o sobie, zadaje i odpowiada na pytania (np. o numer telefonu lub adres e‑mail).

  3. Uczeń używa struktur gramatycznych pozwalających napisać podanie do szkoły językowej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija umiejętność wypełniania formularzy osobowych w języku angielskim, przydatną np. w sytuacji aplikowania na kursy językowe.

  2. Uczeń kształtuje świadomość procedur administracyjnych.

  3. Uczeń rozwija postawę samodzielności.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie formularza (Przeczytaj) i pyta uczniów: What kind of information do we provide in forms and questionnaires? (name, surname, date of birth)

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają kwestionariusz i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, odwołując się do odpowiednich fragmentów kwestionariusza.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj), po czym nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj), sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby na podstawie Exercise 4 powiedzieli, jak tworzy się pytania w Present SimplePast Simple. Następnie przypomina zasadę według instrukcji w e‑materiale.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie pracują w parach. Każdy tworzy 6 pytań o dane osobowe – trzy w czasie teraźniejszym i trzy w czasie przeszłym – a następnie zadaje je drugiej osobie z pary, która odpowieda na pytania. Na koniec chętni prezentują na forum klasy informacje, które uzyskali od kolegów/koleżanek.

  7. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie zapoznają się z nagraniem (Plik audio), a następnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.

  9. Uczniowie ponownie słuchają nagrania (Plik audio) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio). Podają je na forum klasy i uzasadniają, powołując się na treść nagrania.

  10. Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną. Następnie, nadal pracując w parach, dwa razy odczytują dialog z ćwiczenia, zamieniając się rolami.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, piszą e‑mail według polecenia z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about your application for a summer school course to a friend from Great Britain. In the e‑mail:

  • mention what course you applied for;

  • say what information you had to give to the school about yourself;

  • ask the friend to help you find a place to stay.

Your answer should be 50–120 words long.

Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i pomaga w formułowaniu zdań oraz doborze słownictwa. Na koniec uczniowie prezentują prace na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Wysłuchawszy nagrania, uczniowie pracują w parach z transkryptem dialogu i odgrywają dialog, wprowadzając w miejsce danych osobowych Amandy swoje własne dane. Zamieniają się rolami.