Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 9. Podstawowe kategorie logicznej analizy wypowiedzi: teza, hipoteza, przesłanka, opinia

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
VII. Posługiwanie się podstawowymi kategoriami logiki i dbanie o kulturę logiczną wypowiedzi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
2. Logiczne wady wypowiedzi: sprzeczność wewnętrzna, niedopowiedzenie i okazjonalność, nieostrość, wieloznaczność i chwiejność składniowa. Uczeń:
2) odróżnia wyrażenia sprzeczne wewnętrznie od wyrażeń fałszywych i nonsensownych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Nauczysz się odróżniać opinię w rozumieniu logicznym od innych znaczeń tego określenia w języku potocznym.

  • Poznasz kolejny sekret Sokratesa – jak i w jakim celu używał ironii.

  • Poćwiczysz rozróżnianie funkcji poszczególnych stwierdzeń w wypowiedzi.

  • Zrozumiesz, jakie kroki trzeba przedsięwziąć, żeby przekształcić opinię w stwierdzenie bardziej użyteczne argumentacyjnie.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • odróżnia opinię w rozumieniu logicznym od innych znaczeń tego określenia w języku potocznym;

  • wie, jak i w jakim celu Sokrates używał ironii;

  • odróżnia funkcje poszczególnych stwierdzeń w wypowiedzi;

  • rozumie, jakie kroki trzeba przedsięwziąć, żeby przekształcić opinię w stwierdzenie bardziej użyteczne argumentacyjnie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zostają poproszeni przez nauczyciela o znalezienie przykładu opinii, jaką ostatnio zasłyszeli – chodzi o opinię w rozumieniu nieoczywistego stwierdzenia niepopartego uzasadnieniem.

Faza wprowadzająca:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Wybrani uczniowie przedstawiają pracę domową. Nauczyciel komentuje podawane opinie, wyjaśniając krótko, co to znaczy, że są opiniami.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o to, dlaczego ludzie często podają w komunikacji stwierdzenia pozbawione uzasadnienia. Następuje krótka rozmowa kierowana, w której nauczyciel zmierza do wykazania, że nie należy pozwalać, żeby takie stwierdzenia wpływały na nasze przekonania.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie mają za zadanie przeprowadzić krótką rozmowę. Tematem jest jedna z opinii, którą uczniowie przygotowali jako pracę domową. Celem rozmowy jest przekształcenie opinii w tezę.

  4. Nauczyciel pyta poszczególne grupy o efekt ich pracy. W szczególności sprawdza, czy odróżniają tezę od przesłanek. Zatrzymuje się krótko na niektórych przykładach, utrwalając na ich przykładzie temat lekcji.

  5. Podsumowanie lekcji i praca domowa: uczniowie mają za zadanie przekształcić dowolną zasłyszaną opinię w tezę. Mają to spisać w postaci argumentacji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji pojęciami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.

Materiały pomocnicze:

  • Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).

  • Femiak T., O sztuce uświadomionego mówienia – czyli jakiej filozofii uczniowie potrzebują?, w: „Edukacja Filozoficzna” 32(2001), s. 147–160.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.