Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 9. Podstawowe kategorie logicznej analizy wypowiedzi: teza, hipoteza, przesłanka, opinia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Nauczysz się odróżniać opinię w rozumieniu logicznym od innych znaczeń tego określenia w języku potocznym.
Poznasz kolejny sekret Sokratesa – jak i w jakim celu używał ironii.
Poćwiczysz rozróżnianie funkcji poszczególnych stwierdzeń w wypowiedzi.
Zrozumiesz, jakie kroki trzeba przedsięwziąć, żeby przekształcić opinię w stwierdzenie bardziej użyteczne argumentacyjnie.
Cele operacyjne. Uczeń:
odróżnia opinię w rozumieniu logicznym od innych znaczeń tego określenia w języku potocznym;
wie, jak i w jakim celu Sokrates używał ironii;
odróżnia funkcje poszczególnych stwierdzeń w wypowiedzi;
rozumie, jakie kroki trzeba przedsięwziąć, żeby przekształcić opinię w stwierdzenie bardziej użyteczne argumentacyjnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zostają poproszeni przez nauczyciela o znalezienie przykładu opinii, jaką ostatnio zasłyszeli – chodzi o opinię w rozumieniu nieoczywistego stwierdzenia niepopartego uzasadnieniem.
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Wybrani uczniowie przedstawiają pracę domową. Nauczyciel komentuje podawane opinie, wyjaśniając krótko, co to znaczy, że są opiniami.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o to, dlaczego ludzie często podają w komunikacji stwierdzenia pozbawione uzasadnienia. Następuje krótka rozmowa kierowana, w której nauczyciel zmierza do wykazania, że nie należy pozwalać, żeby takie stwierdzenia wpływały na nasze przekonania.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie mają za zadanie przeprowadzić krótką rozmowę. Tematem jest jedna z opinii, którą uczniowie przygotowali jako pracę domową. Celem rozmowy jest przekształcenie opinii w tezę.
Nauczyciel pyta poszczególne grupy o efekt ich pracy. W szczególności sprawdza, czy odróżniają tezę od przesłanek. Zatrzymuje się krótko na niektórych przykładach, utrwalając na ich przykładzie temat lekcji.
Podsumowanie lekcji i praca domowa: uczniowie mają za zadanie przekształcić dowolną zasłyszaną opinię w tezę. Mają to spisać w postaci argumentacji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji pojęciami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Materiały pomocnicze:
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Femiak T., O sztuce uświadomionego mówienia – czyli jakiej filozofii uczniowie potrzebują?, w: „Edukacja Filozoficzna” 32(2001), s. 147–160.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.