Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika komputerowa – narzędzia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz, z jakich narzędzi korzysta się, tworząc grafikę komputerową.
Wyszukasz w przeglądarce internetowej różne grafiki, dostępne w darmowych bankach zdjęć.
Zapoznasz się z licencjami Creative Commons i przeanalizujesz przykłady ich użycia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wyszukali w sieci przykłady stron zawierających kartki z życzeniami urodzinowymi.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące wyszukanych przez nich materiałów: Jakim rodzajem grafiki są wyszukane przez nich życzenia? Na jakiej licencji są udostępnione? Po co są licencje?
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z informacjami zawartymi w „Galerii zdjęć interaktywnych”, a następnie w parach wykonali polecenie numer 2. Wybrane osoby prezentują propozycje grafik i opowiadają, w jaki sposób je znalazły. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wyszukują grafiki na zadany przez nauczyciela temat, zwracając uwagę na ich licencje.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” może zostać wykorzystane podczas lekcji z cyklu o grafice rastrowej lub wektorowej jako uzupełnienie materiału.