Autor: GroMar.eu

Przedmiot: Informatyka

Temat: Grafika komputerowa – narzędzia

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz, z jakich narzędzi korzysta się, tworząc grafikę komputerową.

  • Wyszukasz w przeglądarce internetowej różne grafiki, dostępne w darmowych bankach zdjęć.

  • Zapoznasz się z licencjami Creative Commons i przeanalizujesz przykłady ich użycia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wyszukali w sieci przykłady stron zawierających kartki z życzeniami urodzinowymi.

Faza wstępna:

  1. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące wyszukanych przez nich materiałów: Jakim rodzajem grafiki są wyszukane przez nich życzenia? Na jakiej licencji są udostępnione? Po co są licencje?

  2. Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z informacjami zawartymi w  „Galerii zdjęć interaktywnych”, a następnie w parach wykonali polecenie numer 2. Wybrane osoby prezentują propozycje grafik i opowiadają, w jaki sposób je znalazły. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wyszukują grafiki na zadany przez nauczyciela temat, zwracając uwagę na ich licencje.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” może zostać wykorzystane podczas lekcji z cyklu o grafice rastrowej lub wektorowej jako uzupełnienie materiału.