Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak brzmi II zasada termodynamiki? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „Jak zinterpretować II zasadę termodynamiki?”, „Na czym polegają zjawiska odwracalne i nieodwracalne?”, „Entropia”, „Cykl Carnota”, „Co to jest silnik cieplny?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza dwa sformułowania II zasady termodynamiki podane przez Clausiusa i Kelvina. Uczniowie w dyskusji z pomocą nauczyciela dochodzą do wniosku, że są one równoważne. Nauczyciel opowiada o próbach stworzenia perpetuum mobile, a uczniowie zgłaszają pomysły, z jakimi zasadami fizyki są one sprzeczne. Nauczyciel podaje ogólną zasadę działania silnika cieplnego i wprowadza pojęcie sprawności. Podaje wzór na sprawność maksymalną i tłumaczy dlaczego w świetle II zasady termodynamiki jest ona zawsze mniejsza od 1. Nauczyciel wprowadza pojęcie entropii jako miary uporządkowania układu. Uczniowie w grupach dyskutują, jak zmienia się entropia w przykładowych procesach spontanicznych i dochodzą do prawa wzrostu entropii. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 6 powiązane z filmem i zadania 7‑8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Obowiązkowo zadania 1‑3 i do wyboru 1 z pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |