Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.5.2
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mit 18 heiraten?/Ślub w wieku 18 lat?
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętności wypowiadania się na temat zawierania związku małżeńskiego i oraz zwyczajów i tradycji weselnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady tradycji i zwyczajów weselnych w Niemczech;
formułuje życzenia ślubne;
formułuje wpis do pamiętnika, w którym opowie o weselu w Niemczech.
Cele motywacyjne
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
uczy się sztuki przemawiania,
wykorzystuje swoją kreatywność.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z katalogiem;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plemum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog),
nagranie fragmentu przysięgi małżeńskiej składanej w Niemczech,
zdjęcia ślubne i weselne do tekstu Przeczytaj,
zdjęcia do ćwiczenia gramatycznego związanego z Tipp zur Grammatik,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza fragment przysięgi małżeńskiej w języku niemieckim (może skorzystać z dostępnych na kanale YouTube nagrań) i prosi uczniów o hipotezy, jaki to tekst, czego dotyczy oraz jaki może być w związku z tym temat lekcji (burza mózgów). Uczniowie podają swoje propozycje na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu wprowadzającego oraz inicjuje krótką dyskusję na temat zawartych w nim informacji dotyczących wieku osób zawierających związek małżeński oraz znaczenia ślubu. Uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytania zawarte w tekście wprowadzającym, np. Sollten Menschen im Alter von 18 Jahren heiraten? Wie würde deine Hochzeit aussehen? Ist die Hochzeit/die Trauung ein wichtiges Ereignis?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla grafiki lub zdjęcia związane z tekstem w części Przeczytaj. Może to być zdjęcie odświętnie ubranej pary młodej, gości weselnych z prezentami, szpaleru gości przed kościołem, rozbitej porcelany przed parą młodą. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa przygotowuje opis ilustracji, a następnie przedstawiciel grupy prezentuje go na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z pytaniami w Übung 1 w części Przeczytaj. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na te pytania. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi/hipotezy uczniów na tablicy.
Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem Was es über deutsche Hochzeiten zu wissen gibt i dopasowują pytania z Übung 1 do odpowiednich fragmentów tekstu.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie, czy udzielone przez nich wcześniej odpowiedzi na te pytania były pełne, prawidłowe oraz czy dowiedzieli się z tekstu czegoś więcej na ten temat. Wybrani uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2 i 3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu oraz dopasowują ilustracje do nazw zwyczajów weselnych w Niemczech.
Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik – informacjami dotyczącymi przydawki rozwiniętej. Aby sprawdzić, czy uczniowie zrozumieli treść Tippa nauczyciel proponuje ćwiczenie. Wyświetla kolejno zdjęcia/grafiki związane z tematem ślubu, np. pana młodego, panny młodej, udekorowanej sali, obrączek, szpaleru gości, itp. Nauczyciel rozpoczyna ćwiczenie, wyświetlając pierwsze zdjęcie (np. pana młodego) oraz opisując je przy użyciu nowo poznanej przez uczniów konstrukcji (w tym przypadku np. der sehr elegant angezogene Bräutigam lub ein auf die Hochzeit wartender Mann). Nauczyciel prosi uczniów o opis kolejnych ilustracji według zaproponowanego wzoru. Kolejni uczniowie podają swoje propozycje na forum klasy.
Nauczyciel zapisuje na tablicy główne zagadnienia katalogu, czyli np. Hochzeitswünsche, Hochzeitsgeschenke, Hochzeitsprogramm, Einladungen, Kleidung, Trauungsorte, Hochzeitsrede, Mit 18 geheiratet, Spät geheiratet, Ohne Trauschein. Uczniowie dobierają się w pary. Każda para uczniów formułuje na osobnych karteczkach po jednym zdaniu do każdego z podanych haseł, a następnie zawiesza karteczkę przy odpowiednim haśle. Wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i odczytują wszystkie zdania, które zostały sformułowane do poszczególnych haseł.
Następnie uczniowie zapoznają się z katalogiem – oglądają zdjęcia, czytają i słuchają informacji do każdego zagadnienia.
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści katalogu, wykorzystując do tego Übung 1‑2 w części katalog interaktywny. Uczniowie określają, czego dotyczą dane wypowiedzi, uzupełniają tekst na temat świętowania zawarcia związku małżeńskiego.
Uczniowie piszą na kartkach życzenia ślubne (Übung 3) w części Katalog interaktywny), a następnie wymieniają się kartkami. Wybrani uczniowie czytają życzenia kolegi/koleżanki na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa losuje jedno z zadań, np. Bereite eine Hochzeitsrede vor, Bereite ein Hochzeitsprogramm vor, Bereite eine Geschenkliste vor, Bereite eine Informationsbroschüre über die deutschen Hochzeitsbräuche, Bereite ein Kleidungsangebot für das Brautpaar. Uczniowie pracują w grupach, a następnie w wybranej formie (plakat, broszura, wypowiedź ustna, wypowiedź pisemna, itp.) prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie na podstawie zdjęć formułują wpis do pamiętnika, w którym opowiadają o weselu przyjaciół z Niemiec, w którym brali udział jako goście (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu:
Przed lekcją: Na podstawie głównych haseł Katalogu uczniowie przygotowują fiszki z wyrazami w języku niemieckim, które wykorzystają przy opisie slajdów.
W trakcie lekcji: Uczniowie szukają w internecie dodatkowych informacji lub ciekawostek do każdego slajdu katalogu (może to być praca w grupach, każda grupa otrzymuje inne zagadnienie). Nauczyciel może wykorzystać niektóre slajdy do różnego rodzaju ćwiczeń leksykalnych. Na podstawie informacji w katalogu uczniowie mogą tworzyć dialogi np. eksperta do spraw organizacji przyjęcia weselnego z osobami planującymi zawarcie związku małżeńskiego, rozmowy osób, które uczesniczyły w przyjęciu weselnym, itd.
Po lekcji: Uczniowie przeglądają propozycje firm, które zajmują się organizacją ślubów, wybierają jedną z ofert/propozycji, która wydaje im się pod jakimś względem niezwykła, przedstawiają ją klasie, argumentując swój wybór.