Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Powstanie Układu Słonecznego i Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.

Uczeń:

3) przedstawia i porównuje ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia główne etapy powstawania Układu Słonecznego,

  • omawia teorie dotyczące powstania i rozwoju Układu Słonecznego i Ziemi,

  • wymienia ciała niebieskie występujące w Układzie Słonecznym.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z komputerem, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Lamża Ł., Wszechświat krok po kroku, Copernicus Center Press, Kraków 2019.

Rybka E., Astronomia ogólna, PWN, Warszawa 1978.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć – krótka dyskusja dotycząca treści poruszonych we wstępie do e‑materiału.

  • Przedstawienie celów zajęć.

Faza realizacyjna

  • Przypomnienie/omówienie ciał niebieskich występujących w Układzie Słonecznym i podstawowych informacji dotyczących budowy Wszechświata – pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami.

  • Uczniowie, pracując w grupach i korzystając z e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji, charakteryzują Układ Słoneczny, planety typu ziemskiego i gazowe olbrzymy, omawiają poszczególne etapy powstawania Układu Słonecznego i rozwoju Ziemi. Nauczyciel decyduje o liczebności grup, a także o zasadach prezentowania rezultatów pracy uczniów, czuwa nad poprawnością przedstawianych informacji.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D zawartą w e‑materiale, w ramach wspólnej dyskusji uczniowie wykonują polecenia do animacji.

  • Uczniowie indywidualnie bądź w grupach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie najważniejszych treści omawianych podczas lekcji.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, sporządź notatkę dotyczącą dalszej, prognozowanej ewolucji Układu Słonecznego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas innych zajęć z działu „Ziemia we Wszechświecie” (zakres podstawowy: II. 4, II. 5).