Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Powstanie Układu Słonecznego i Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.
Uczeń:
3) przedstawia i porównuje ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia główne etapy powstawania Układu Słonecznego,
omawia teorie dotyczące powstania i rozwoju Układu Słonecznego i Ziemi,
wymienia ciała niebieskie występujące w Układzie Słonecznym.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z komputerem, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Lamża Ł., Wszechświat krok po kroku, Copernicus Center Press, Kraków 2019.
Rybka E., Astronomia ogólna, PWN, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć – krótka dyskusja dotycząca treści poruszonych we wstępie do e‑materiału.
Przedstawienie celów zajęć.
Faza realizacyjna
Przypomnienie/omówienie ciał niebieskich występujących w Układzie Słonecznym i podstawowych informacji dotyczących budowy Wszechświata – pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami.
Uczniowie, pracując w grupach i korzystając z e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji, charakteryzują Układ Słoneczny, planety typu ziemskiego i gazowe olbrzymy, omawiają poszczególne etapy powstawania Układu Słonecznego i rozwoju Ziemi. Nauczyciel decyduje o liczebności grup, a także o zasadach prezentowania rezultatów pracy uczniów, czuwa nad poprawnością przedstawianych informacji.
Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D zawartą w e‑materiale, w ramach wspólnej dyskusji uczniowie wykonują polecenia do animacji.
Uczniowie indywidualnie bądź w grupach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie najważniejszych treści omawianych podczas lekcji.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, sporządź notatkę dotyczącą dalszej, prognozowanej ewolucji Układu Słonecznego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas innych zajęć z działu „Ziemia we Wszechświecie” (zakres podstawowy: II. 4, II. 5).