Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Filozofia analityczna: recepcja i dyskusja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz recepcję filozofii analitycznej.
Wskażesz główne punkty dyskusji wokół dorobku filozofów analitycznych.
Przeanalizujesz rolę filozofii analitycznej w rozwoju współczesnej nauki i technologii.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna recepcję filozofii analitycznej;
wskaże główne punkty dyskusji wokół dorobku filozofów analitycznych;
przeanalizuje rolę filozofii analitycznej w rozwoju współczesnej nauki i technologii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów;
film;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
W ramach wprowadzenia w tematykę zajęć uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czym jest filozofia analityczna? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Film edukacyjny”, a następnie czyta polecenie: Przeprowadź dialog między filozofką analityczną a filozofem nieanalitycznym na temat wybranego klasycznego problemu filozoficznego, np. wolności, szczęścia, dobra. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Mapa myśli”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
W celu podsumowania zajęć uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film edukacyjny”. Wskazane osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie, na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją oraz podczas lekcji, układają trzy zadania quizowe związane z tematem zajęć, które następnie dają do rozwiązania wybranej osobie z klasy. W ten sposób utrwalają zdobytą wiedzę i umiejętności.
Praca domowa:
Wysłuchaj jeszcze raz drugiej części wykładu prof. Jana Hartmana, a następnie odtwórz kolejność operacji, jakich filozof analityczny mógłby dokonać na przykładowym zdaniu Kasia jest piękna
Materiały pomocnicze:
Szubka T., Filozofia analityczna: koncepcje, metody, ograniczenia, Wrocław 2009.
Nowaczyk A., Filozofia analityczna: z dziejów filozofii współczesnej, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.