| |
| |
| Gromadzenie danych pomiarowych |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wymienia różnice pomiędzy pomiarami ciągłymi i dyskretnymi, uwzględniając związany z nimi zapis informacji pomiarowych;
opisuje, czym są bazy danych oraz jaką rolę odgrywają w procesie gromadzenia danych pomiarowych;
przedstawia możliwości i korzyści z gromadzenia danych w różnych dziedzinach działalności człowieka;
argumentuje, że gromadzenie danych pomiarowych musi włączać również informacje, dotyczące wielu różnych zagadnień, które tych danych dotyczą.
|
| nauczanie przez dociekanie IBSE |
| stymulowana przez prowadzącego dyskusja, wspólne szukanie przykładów oraz ich omówienie; na koniec wyciągnięcie wniosków |
| praca całego zespołu klasowego, praca w małych grupach (szukanie przykładów) |
| |
| e‑materiały: „Jak z dużej ilości danych wyodrębnić informacje kluczowe?”, „Jak właściwie zaplanować eksperyment?” |
|
|
Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części e‑materiału. Celem jest stymulowanie uczniów do samodzielnego poszukiwania przykładów, gdzie celowe jest gromadzenie danych z wykonywanych pomiarów do ich dalszego wykorzystania. |
|
Praca w grupach. Każda grupa wyszukuje przykład dziedziny, gdzie celowe jest gromadzenie danych, pokazuje jakie to powinny być dane i jak je można wykorzystać. Każda grupa referuje swój przykład, po czym następuje krótka dyskusja. Nauczyciel wskazuje na rolę baz danych w procesie gromadzenia i opracowywania danych. Alternatywą jest omówienie grafiki interaktywnej i zwrócenie uwagi na te elementy, które powinny być stowarzyszone z gromadzeniem danych pomiarowych. |
|
Wyciągnięcie wniosków z wyraźnym podkreśleniem elementów stowarzyszonych z gromadzeniem danych pomiarowych oraz podkreśleniem roli baz danych. Rozwiązanie zadań: 2, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. |
|
Wybrać jakąś dziedzinę aktywności człowieka oraz opisać, jakie dane pomiarowe warto rejestrować, jak to robić oraz jak i do czego wykorzystać. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika może być wykorzystana na lekcji do wspólnego przeglądania, komentowania i dyskusji. |