Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Gromadzenie danych pomiarowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia różnice pomiędzy pomiarami ciągłymi i dyskretnymi, uwzględniając związany z nimi zapis informacji pomiarowych;

  2. opisuje, czym są bazy danych oraz jaką rolę odgrywają w procesie gromadzenia danych pomiarowych;

  3. przedstawia możliwości i korzyści z gromadzenia danych w różnych dziedzinach działalności człowieka;

  4. argumentuje, że gromadzenie danych pomiarowych musi włączać również informacje, dotyczące wielu różnych zagadnień, które tych danych dotyczą.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

stymulowana przez prowadzącego dyskusja, wspólne szukanie przykładów oraz ich omówienie; na koniec wyciągnięcie wniosków

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w małych grupach (szukanie przykładów)

Środki dydaktyczne:

przeglądarka Internetowa

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Jak z dużej ilości danych wyodrębnić informacje kluczowe?”, „Jak właściwie zaplanować eksperyment?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części e‑materiału. Celem jest stymulowanie uczniów do samodzielnego poszukiwania przykładów, gdzie celowe jest gromadzenie danych z wykonywanych pomiarów do ich dalszego wykorzystania.

Faza realizacyjna:

Praca w grupach. Każda grupa wyszukuje przykład dziedziny, gdzie celowe jest gromadzenie danych, pokazuje jakie to powinny być dane i jak je można wykorzystać.
Każda grupa referuje swój przykład, po czym następuje krótka dyskusja.
Nauczyciel wskazuje na rolę baz danych w procesie gromadzenia i opracowywania danych.
Alternatywą jest omówienie grafiki interaktywnej i zwrócenie uwagi na te elementy, które powinny być stowarzyszone z gromadzeniem danych pomiarowych.

Faza podsumowująca:

Wyciągnięcie wniosków z wyraźnym podkreśleniem elementów stowarzyszonych z gromadzeniem danych pomiarowych oraz podkreśleniem roli baz danych.
Rozwiązanie zadań: 2, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Wybrać jakąś dziedzinę aktywności człowieka oraz opisać, jakie dane pomiarowe warto rejestrować, jak to robić oraz jak i do czego wykorzystać.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika może być wykorzystana na lekcji do wspólnego przeglądania, komentowania i dyskusji.