Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Sposób kreacji świata, historii i losów pokolenia Kolumbów. Krzysztof Kamil Baczyński Dwie miłości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
analizuje wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Dwie miłości,
opisuje charakterystyczne dla pokolenia Kolumbów postrzeganie rzeczywistości,
charakteryzuje sposób kreacji świata, historii i losów pokolenia Kolumbów w wierszu Dwie miłości,
wyjaśnia, dlaczego wiersz Baczyńskiego wyraża tragizm losu pokolenia Kolumbów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Sposób kreacji świata, historii i losów pokolenia Kolumbów. Krzysztof Kamil Baczyński Dwie miłości”. Prosi uczestników zajęć o przypomnienie sobie, kim byli przedstawiciele pokolenia Kolumbów.
Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Dwie miłości, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli, kim byli przedstawiciele pokolenia Kolumbów, kiedy tworzyli i w jakich okolicznościach. Następnie informuje, że praca uczniów podczas lekcji będzie skupiona wokół wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Dwie miłości.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Przygotowana do tego osoba odczytuje wiersz K. K. Baczyńskiego Dwie miłości, z elementami aktorskiej interpretacji. Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się swoimi pierwszymi refleksjami na temat wiersza; określili, kim jest jego nadawca, a kim odbiorca, jaki nastrój panuje w utworze itd.
Prowadzący wyświetla mapę myśli w e‑materiale. Uczniowie analizują ją, a następnie, pracując w 2‑osobowych zespołach, wykonują polecenia 1 i 2. Nauczyciel prosi kolejne osoby o przedstawienie propozycji odpowiedzi, inni uczniowie mogą je uzupełniać i dyskutować.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu zajęć uczniowie indywidualnie rozwiązują grę edukacyjną, która ma służyć sprawdzeniu i utrwaleniu ich umiejętności interpretacyjnych.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Mela Koteluk, płyta Astronomia poety. Baczyński, 2020.
Paweł Spyra, Optymizm i wojenna zawierucha: o wybranych lirykach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” 2015/3.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.