Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Monika Kędzierska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Konflikty zbrojne, terroryzm – powtórzenie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony, klasa IV

Podstawa programowa

XX.  Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu.

Uczeń:

4) charakteryzuje nowe wyzwanie dla świata, jakim jest terroryzm oraz podaje jego główne przyczyny oraz skutki społeczno‑kulturowe, gospodarcze i polityczne ze szczególnym uwzględnieniem Europy;

VII.  Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

3) wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze

6) dyskutuje na temat wpływu mediów na społeczny odbiór przyczyn i skutków konfliktów na świecie na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje wybrane konflikty zbrojne na świecie,

  • identyfikuje przyczyny przyrodnicze, historyczne, społeczne, gospodarcze i polityczne konfliktów zbrojnych,

  • podaje przykłady działań dążących do łagodzenia konfliktów,

  • definiuje, czym jest terroryzm i określa, jakie są jego rodzaje oraz ocenia współczesną skalę tego zjawiska na świecie,

  • wymienia przyczyny terroryzmu,

  • wskazuje skutki terroryzmu,

  • przedstawia sposoby walki z terroryzmem.

Strategie: odwrócona klasa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Europol, 2020, European Union Terrorism Situation and Trend Report (TE‑SAT) 2020. dostęp w: https://www.europol.europa.eu/activities‑services/main‑reports/european‑union‑terrorism‑situation‑and‑trend‑report‑te‑sat‑2020 (19.09.2020)

Wojciechowski S., „Sieć’’ przyczyn współczesnego terroryzmu – analiza czynników, mechanizmów i modeli, Przegląd Politologiczny 2018 , nr 3, s. 63‑78.

Wojciechowski S., Osiewicz P., Zrozumieć współczesny terroryzm, Difin, Warszawa 2017.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się na podstawie wyznaczonych źródeł wiedzy oraz e‑materiałów. Nauczyciel proponuje zapoznać się z niniejszym e‑materiałem powtórzeniowym, innymi e‑materiałami opisującymi szczegółowo dane zagadnienia oraz literaturą. Następnie dzieli uczniów na grupy i prosi o przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat wybranego zagadnienia związanego z danym konfliktem zbrojnym lub atakiem terrorystycznym. Uczniowie ustalają z nauczycielem: zakres tematyczny prezentacji (w zależności od ich preferencji, zainteresowań), szacunkowy czas jej trwania i źródła informacji .

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Przedstawienie celów lekcji i krótka dyskusja na temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prowadzi dyskusję klasową na temat pojęcia i zakresu materiału, który obowiązywać będzie na sprawdzianie.

  • Następnie uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Po każdym wystąpieniu następuje klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku Przeczytaj lub prezentacją zawartą w e‑materiale.

  • Uczniowie rozwiązują zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywania zadań.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie krótko charakteryzują informacje zawarte w poszczególnych prezentacjach.

  • Nauczyciel ocenia pracę w grupach

  • Nauczyciel przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Stworzenie w zeszycie tabeli, w której zawarte są najważniejsze informacje dotyczące konfliktów zbrojnych i ataków terrorystycznych omawianych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie w czasie powtarzania wiadomości do sprawdzianu oraz w innych lekcjach (XX  Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu.)