Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Monika Kędzierska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Konflikty zbrojne, terroryzm – powtórzenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu.
Uczeń:
4) charakteryzuje nowe wyzwanie dla świata, jakim jest terroryzm oraz podaje jego główne przyczyny oraz skutki społeczno‑kulturowe, gospodarcze i polityczne ze szczególnym uwzględnieniem Europy;
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
3) wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze
6) dyskutuje na temat wpływu mediów na społeczny odbiór przyczyn i skutków konfliktów na świecie na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje wybrane konflikty zbrojne na świecie,
identyfikuje przyczyny przyrodnicze, historyczne, społeczne, gospodarcze i polityczne konfliktów zbrojnych,
podaje przykłady działań dążących do łagodzenia konfliktów,
definiuje, czym jest terroryzm i określa, jakie są jego rodzaje oraz ocenia współczesną skalę tego zjawiska na świecie,
wymienia przyczyny terroryzmu,
wskazuje skutki terroryzmu,
przedstawia sposoby walki z terroryzmem.
Strategie: odwrócona klasa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Europol, 2020, European Union Terrorism Situation and Trend Report (TE‑SAT) 2020. dostęp w: https://www.europol.europa.eu/activities‑services/main‑reports/european‑union‑terrorism‑situation‑and‑trend‑report‑te‑sat‑2020 (19.09.2020)
Wojciechowski S., „Sieć’’ przyczyn współczesnego terroryzmu – analiza czynników, mechanizmów i modeli, Przegląd Politologiczny 2018 , nr 3, s. 63‑78.
Wojciechowski S., Osiewicz P., Zrozumieć współczesny terroryzm, Difin, Warszawa 2017.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się na podstawie wyznaczonych źródeł wiedzy oraz e‑materiałów. Nauczyciel proponuje zapoznać się z niniejszym e‑materiałem powtórzeniowym, innymi e‑materiałami opisującymi szczegółowo dane zagadnienia oraz literaturą. Następnie dzieli uczniów na grupy i prosi o przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat wybranego zagadnienia związanego z danym konfliktem zbrojnym lub atakiem terrorystycznym. Uczniowie ustalają z nauczycielem: zakres tematyczny prezentacji (w zależności od ich preferencji, zainteresowań), szacunkowy czas jej trwania i źródła informacji .
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Przedstawienie celów lekcji i krótka dyskusja na temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prowadzi dyskusję klasową na temat pojęcia i zakresu materiału, który obowiązywać będzie na sprawdzianie.
Następnie uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Po każdym wystąpieniu następuje klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku Przeczytaj lub prezentacją zawartą w e‑materiale.
Uczniowie rozwiązują zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywania zadań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie krótko charakteryzują informacje zawarte w poszczególnych prezentacjach.
Nauczyciel ocenia pracę w grupach
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa:
Stworzenie w zeszycie tabeli, w której zawarte są najważniejsze informacje dotyczące konfliktów zbrojnych i ataków terrorystycznych omawianych na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie w czasie powtarzania wiadomości do sprawdzianu oraz w innych lekcjach (XX Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu.)