Autorki e‑materiału: Marta Godlewska, Magdalena Junkieles

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Watch a Film / Obejrzyjmy razem film

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.1, II.5, II.6, III.4, III.5, III.6, V.5, V.6, V.8, VIII.2, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń umie przeprowadzić rozmowę na temat filmów i ich różnych gatunków.

  2. Uczeń korzysta z zaimków who, which, that, aby doprecyzować wypowiedzi.

  3. Uczeń tworzy wpis na blog dotyczący filmów, korzysta z nowopoznanych środków leksykalno‑gramatycznych.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń potrafi dzielić się opiniami na temat ulubionych gatunków filmowych z rówieśnikami.

  2. Uczeń zna zaimki who, which, that, za pomocą których może doprecyzować wypowiedzi.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z plikim audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta, czy uczniowie wolą chodzić do kina, czy oglądać filmy w domu. Do you like going to the cinema? Or, do you prefer to watch films at home? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie przyglądają się grafice Cinema without going out - there are a lot of films to choose from (Przeczytaj) i mówią, jakiego gatunku filmów nie lubią i czy mają ulubiony. What film genre do you really dislike? Why?/ What is your favourite film genre? Why? Naprowadza uczniów na nazwy gatunków, mówiąc np.: I really hate musicals….

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi, żeby uczniowie spojrzeli jeszcze raz na obrazki ilustrujące rodzaje filmów (grafika, e‑materiał) i odpowiedzieli na forum zespołu klasowego na pytania z Exercise 1 (Przeczytaj). Może poszerzyć listę pytań o 2 lub 3 dodatkowe gatunki.

  2. Uczniowie czytają tekst o gatunkach filmowych (Przeczytaj).

  3. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 2–4 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum zespołu klasowego i nanoszą je na tablicę interaktywną.

  4. Nauczyciel wprowadza zasady gramatyczne i interpunkcyjne dotyczące zaimków who, which, that przy użyciu tablicy interaktywnej.

  5. Uczniowie w parach rozmawiają o tym, jaki film widzieli ostatnio on‑line, jaki to był gatunek i o czym był film: What is the last/best film you’ve watched recently? What type/genre of film was it? What was it about? Wyświetla na tablicy zwroty z who, that, which i mówi: The last film that I've seen is „X”, which is a thriller, I think.The action took place in Tuscany…The part/scene that/which I like the most/the least...

  6. Uczniowie wykonują samodzielnie Exercise 5 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio).

  8. Nauczyciel prosi, żeby uczniowie wysłuchali dialogu dwóch przyjaciół o wrażeniach z wizyty w kinie i na jego podstawie wykonali Exercise 2 (Plik audio).

  9. Uczniowie słuchają dialogu ponownie i wykonują Exercise 3 i 4 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach, po czym ochotnicy lub osoby wskazane przez nauczyciela czytają odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozmawiają w grupach o najbardziej bądź najmniej lubianych (w ich ocenie) aktorach/aktorkach: Who are your favourite/least favourite actors/actresses?

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili kilka nazwisk i rozpoczyna dyskusję na forum zespołu klasowego na temat tego, w jaki sposób filmy wpływają na nasz stosunek do życia i do siebie:

  • What image of love do romantic comedies show us? Does it influence the way we think about love in real life?

  • What image of a man or a woman do Hollywood films show us? Does it influence the way we think about ourselves in real life?

Praca domowa:

  1. W ramach pracy domowej uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują wpis na blog zgodnie z poleceniem z Exercise 8 (Sprawdź się): You have a blog about the latest movies and series. Write a post to convince your readers that watching films online can be as good as going to the cinema. Write 100–150 words and include:

  • a short description of your favourite movie you have watched online;

  • advantages of watching films at home;

  • disadvantages of going to the cinema;

  • a few words of encouragement to your readers to start watching movies online.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  1. Uczniowie analizują transkrypt nagrania audio i wypisują gatunki filmowe, które lubią SamJake. Dla każdego gatunku wymyślają przykłady i wpisują tytuły filmów. Następnie, współpracując z inną parą, porównują jakie przykłady przyszły im do głowy.