Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Myśl społeczna i polityczna polskiego renesansu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje inspiracje kulturą antyczną w renesansie;
charakteryzuje główne idee renesansu;
wyjaśnia, dlaczego rozpowszechnienie druku przyczyniło się do rozwoju myśli politycznej, społecznej i religijnej w XVI w.;
omawia poglądy najważniejszych myślicieli polskiego renesansu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Myśl społeczna i polityczna polskiego renesansu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i poleca uczniom lub wybranej osobie, aby sformułowała kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel odtwarza pierwszy z filmów. Uczniowie odczytują polecenie 2: „Opisz koncepcję ustroju politycznego zaproponowaną przez Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Która z jego propozycji wzbudzała u współczesnych największe kontrowersje i dlaczego?” i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy. W podobny sposób wykonują polecenie 3. Nauczyciel w razie konieczności koryguje odpowiedzi i dodaje ważne informacje.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem. Tym razem każdy uczeń pracując indywidualnie, samodzielnie przygotowuje odpowiedzi do polecenia 2: opisuje złotą wolność szlachecką według Stanisława Orzechowskiego. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wymienili wydarzenia i nurty, które miały wpływ na polskich myślicieli doby odrodzenia. W razie potrzeby koryguje odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Obejrzyj drugi film w sekcji „Film edukacyjny” poświęcony postaci Wawrzyńca Goślickiego i wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Dzieje Polski, red. J. Topolski, Warszawa 1977.
S. Grzybowski, Wielka historia Polski, t. 4, Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.