Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zróżnicowanie długości okresu wegetacyjnego w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

6) wyjaśnia zróżnicowanie klimatu oraz ocenia gospodarcze konsekwencje długości trwania okresu wegetacyjnego w różnych regionach Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie okresu wegetacyjnego,

  • wymienia i omawia czynniki kształtujące okres wegetacyjny,

  • ocenia gospodarcze konsekwencje długości trwania okresu wegetacyjnego w różnych regionach Polski,

  • wyjaśnia zróżnicowanie długości trwania okresu wegetacyjnego w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

Żmudzka E., Termiczny okres wegetacyjny w Polsce, „Geografia w Szkole” 2001, nr 4, s. 206–214.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przestawienie celów lekcji.

  • Omówienie przebiegu lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie okresu wegetacyjnego. Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie map zawartych w części „Przeczytaj” (Długość okresu wegetacyjnego w Polsce  (według starszych opracowań), Średnie daty początku i końca okresu wegetacyjnego w okresie 1971–2010 w Polsce, Średnia długość okresu wegetacyjnego w okresie 1971–2010 w Polsce). Wskazani przez nauczyciela uczniowie bądź ochotnicy przedstawiają wnioski wynikające z analizy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi.

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie poszczególnych czynników wpływających na długość okresu wegetacyjnego w Polsce (może posłużyć się grafiką interaktywną).

  • Jeśli nie zostało to wskazane przez uczniów na etapie analizy map, nauczyciel prosi ich o wskazanie odpowiednich regionów Polski ze względu na zróżnicowanie długości okresu wegetacyjnego. Uczniowie wykonują (indywidualnie lub w parach) polecenie do grafiki interaktywnej. Druga część polecenia (wpływ długości okresu wegetacyjnego na gospodarkę) może zostać omówiona w ramach dyskusji moderowanej przez nauczyciela.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom slajdy z przykładami regionów rolniczych w Polsce. Zadaniem uczniów jest wskazanie nazwy regionu oraz omówienie długości okresu wegetacyjnego charakterystycznego dla danego regionu oraz wskazanie czynników kształtujących okres wegetacyjny.

Faza podsumowująca

  • Wykonanie ćwiczeń z części „Sprawdź się”.

  • Podsumowanie najważniejszych pojęć poznanych podczas lekcji, szczególnie tych, które sprawiły uczniom najwięcej trudności.

  • Ocena aktywności uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.

  • Każdy uczeń przygotowuje pracę pisemną prezentującą związki między okresem wegetacyjnym trzech regionów Polski a warunkami klimatycznymi i glebowymi oraz rodzajami upraw.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przy omawianiu innych zagadnień związanych z rolnictwem (zakres podstawowy: X. 1), jak również podczas powtarzania materiału z działu „Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski” (zakres podstawowy: XIV).